PelikánJózsef Creative Commons License 2006.11.21 0 0 793

A Priusban azért hajtja a benzinmotor a fogaskerekeken keresztül is a kerekeket, mert annak az erőátvitelnek a legjobb a hatásfoka.

 

Dízelmozdonyban viszont azért nincs sebváltó mert nehéz kis szériában olyat gyártani amit nem tép szét a nagy nyomaték, vagyis kevesebbet fogyasztana, ha fogaskerekek is lennének benne, de annyival drágább lenne, hogy az így megnőtt amortizációs költség meghaladná a megtakarított olaj árát.

 

Hajókon meg végképp igyekeznek kerülni mindenfajta áttétel (akár elektromos akár mechanikus) használatát, ezért alkalmaznak a hajócsavar ideális fordulatszámához méretezett lassú járású motorokat.

 

A generátoron, a villanymotoron és a vezérlésükön is keletkezik veszteség (egyenként 3-20%, minőségtől és fordulatszámtól/terheléstől függően), ez összeségében sokkal több mint a kézi sebváltó pár százaléka.

Előzmény: mmormota (788)