Statív Creative Commons License 2006.11.12 0 0 21
Egyszerűségében szimpatikus megoldás.

Ámde ! :)

Ha a gép beállítási lehetősége megengedi, javasolnám az "automatikus fehérbalansz" helyett a "fehér felület"-es üzemmódot, amelyet a diginikonom kezelési könyve a "Fényképezés valódi szinekkel, felhasználói fehér egyensúly" címszó alatt taglal.
(ez a beállítási lehetőség a legtöbb digi gépben elérhető, ha a tiédben nem ,akkor sorry, de az elvet, hogy miért javaslom ezt a beállítást, azért leírnám)

Úgy gondolom, hogy már a felvételkor törekedjünk az optimális, végső állapotú kép elnyerésére, s minél kevesebbet "bűvészkedjünk" a monitor előtt.
Vannak ugyanis színárnyalatok, amelyek nem nyerhetők vissza utólag,
ha már a felvétel pillanatában nem rögzülnek, mert nem rögzülhettek.

Az általad leírtak alapján mire is gondolok?
"amikor a nap a ház túloldalán sütött" - ez két dolgot jelent :
- szórt fény jött be az ablakból - ez ok.
- az égbolt vagy derűsen KÉK volt, vagy szürke, borús - itt a gond, mivel egyik sem 5.000-5.500 K vagyis az a fény amely a teljes, látható spektrumot tartalmazza.

Mindkét fény a szokásos napfény színhőmérséklethez képest jóval magasabb, akár 8.0000- 14.000 K is lehetett. Ha pl. a festményen volt (és miért ne lehetett volna) fehér és világoskék részlet is, akkor a bejövő, a napfényhez képest sokkal kékebb (szórt) fény hatására a fehér és a világoskék olajfesték, akvarell stb. egybemosódik, azt utólag semmiféle Photoshppos trükk (még szelektiv szincsatornás korrigálás) sem tudja újólag szétválasztani, "helyre rakni".

Ettől függetlenül valszeg tetszetős jó eredményt is kaphatsz - szerencsés esetben.
Ha lesz rá lehetőséged, azért vidd el egyszer azt a nyomatot, tedd az eredeti mellé és hasonlítsd össze, lehet, h meglepetésben lesz részetek a megrendelővel.

A dolgot - ha eltérés lesz, márpedig eltérés lesz - nem kell tragikusan felfogni.

(A Mona Lisát sem láthatjuk eredetiben minden nap. Nagyon jól lehet véleményt alkotni róla a különféle nyomatok alapján is, a legtöbb ember (magam sem) nem is látta(m) eredetiben. Nem mindegy, hogy a repró Kodakra, Fujira, 6x7-re, nagyformátumra, digivel stb. készült. Továbbá nem mindegy, h a nyomda milyen anyagokat, technologiát használ stb.
Vajon hány féle nyomat készülhetett eddig róla könyvekben, prosikban, plakátokon , képeslapon stb. Asszem szép kis kollekciót lehetne egymás mellé rakni. Leonardo mester, ha látná, csak pislogna :)

Szóval, nem szeretném misztifikálni a dolgot, de ha lehet, már a felvétel pillanatában törekedjük az optimumra, főleg ha a gépünk menüje tartalmazza az ideálishoz jobban közelítő technikai lehetőséget is.

Üdv.: Statív
Előzmény: eke (4)