Az ár adott.
Ma itthon engedéllyel rendelkező vasúttársaság kb. 19 forintért tud elvinni egy utast egy kilométerre.
Az állam az utastól kér egy km útért 11 forintot.
A különbséget fizeti mindenki.
Majd egy éve, bárki alapíthat vasúttársaságot, aki úgy gondolja, hogy a 19 forint költség túl sok, ő jobban, olcsóbban tudja mindezt megcsinálni.
Ha csak 12 forintra emelik a mostani 11 helyett (ezt is lehet) akkor minden utas minden megtett kilométeréhez 7 forintot fizetnek az adózoktól beszedett összegből.
Ha csak 13 forintra emelik a mostani 11 helyett (ezt is lehet) akkor minden utas minden megtett kilométeréhez 6 forintot fizetnek az adózoktól beszedett összegből.
Ha csak 14 forintra emelik a mostani 11 helyett (ezt is lehet) akkor minden utas minden megtett kilométeréhez 5 forintot fizetnek az adózoktól beszedett összegből.
s így tovább.
Mindenképpen a mi pénzünk.
Mi fizetjük.
a kérdés, hogy ki tartozzon bele a "mi" fogalmunkba és aki beletartozik az milyen arányban tartozzon bele?
Most az utazók fizetnek 10-20%-ot a többi olyan pénzünk amit az állam adók és járulékok formájában már elvett tőlünk.
Ha az utazók legalább a felét meegfizetik akkor csak a másik felét kell mindenki pénzéből hozzá tenni.
Döntés kérdése az egész.
Lehet épp csökkenteni az utas által fizetett összeget is, akkor a közös pénzből kell még többet hozzátenni.
A 19 Ft.-/km-t mindenképpen kifizetik, csak a 19 Ft megosztása lehet a kérdés utas és állam között?