Joeyline Creative Commons License 2006.11.06 0 0 127
Már az első néhány Bajnokság után-közben is felmerültek bizonyos szempontok, amik meglétét alapvető feltételként kívánta elvárni a szövetség a futamokkal, illetve futamokat rendezőkkel szemben. Azt gondoltuk, hogy a rendezők között is ez versenyhelyzetet fog majd eredményezni, hisz csak a jobb túrák kerülhetnének be futamként.
Sajnos hamar megmutatkozott, hogy nem lehet a rendezőket eként motiválni, szinte vadászni kell azokat a ttúrákat, akik vállalnák a versenyként való megrendezést, ugyanakkor kellő színvonalat is megüt a rendezésük. Ez a mai napig probléma valamennyire, megoldás a futamok számának csökkentésében lehet, de 12 alá már nem nagyon akarna menni az elnökség, elvégre az elnyert cím egy egész éves sportolói munkát/teljesítményt hivatott díjazni.

A régebben is megfogalmazott szempontok, amiket a mai napig igyexik figyelembe venni az elnökség:

Területi elrendeződés.
Szvsz ez az egyik legfontosabb szempont, hiszen _országos_ bajnokságról van szó. Figyelembe véve, hogy a versenyzői igények miatt egyre kevesebb évente a futam, így egyre inkább élő iránymutató, hogy megyénként, tájegységenként maximum csak 1 futam. Lehetőleg figyelembe kell venni azt is, hogy középhegységi, dombsági és alföldi túrák is egyaránt helyet kapjanak a Bajnokságban.

Időbeli elrendeződés.
A téli hónapok kiesőek, így lényegében a márciustól novemberig terjedő 9 hónap alkalmas futamok lebonyolítására. Ez 12 futammal számolva havonta csak 1,33 futam, ami már tényleg nem sok. Törekedni kell arra, hogy egy hónapban lehetőleg ne nagyon legyen 2-nél több futam.
Én egészen biztosan nem fogok megszavazni 12 alatti futamlétszámot a klasszikus és turista kategóriákban, mert a bajnoki cím az egész éves folyamatos sportteljesítményt hivatott díjazni.

Útvonal nyomonkövethetősége.
Nyilvánvalóan csak a jól jelzett (festett vagy szalagozott) túrák jöhetnek csak számításba, mert bár a teljesítménytúrához hozzá tartozik, hogy a résztvevőnek tudni kell követni a jelzett utat, az nem cél, hogy a bajnoki futamok tájékozódási túrává váljanak.

Itiner.
Tartalmazzon egy turista szinten használható térképet az útvonalról, a követendő jelzésekről, lehetőleg szöveges útvonalleírással is kiegészítve. Legalább az ellenőrzőpontok közötti résztávadatok is legyenek benne feltüntetve, középhegységi túra esetén részszintadatok is.

Ellenőrzőpontok.
Csak és kizárólag olyan túrák jöhetnek számításba, ahol valamennyi ellenőrzőpontot személyzettel működtetik, hiszen a pont célja nemcsak az ellenőrzés, hanem a segítségnyújtás is a bajba jutottak részére!
A pontok úgy legyenek kijelölve, hogy úton ne lehessen rövidíteni.

Kommunális szolgáltatások.
Körtúra esetén csomagmegőrzés, lineális túra esetén csomagszállítás a célba.
A futamok céljában biztosított legyen a tisztálkodási lehetőség! Ez megint az egyik legfontosabb szempont.

Egyéb szolgáltatások.
Egy minimális étkezési ellátás útközben (én ezt személy szerint nem tartom annyira fontosnak, hiszen nem enni megy az ember a túrára), illetve nyáron vízhozzáférés lehetőleg minél több helyen az útvonalon.

Szakértelem.
Anno az is hosszabb távú elképzeléseink között szerepelt, hogy a jövőben csak olyan szervezet rendezhet majd futamot, amelynek rendezőségében legalább 1 képzett versenybíró van. Teljes mértékig ezt nyilván ma még nem lehet megvalósítani, de már egyre többen végeznek tanfolyamainkon. Én személy szerint szívesebben részesíteném előnyben a futamkijelölésnél a versenybíróval rendelkező egyesületek ttúráit.


Talán nem nagyon hagytam ki semmit.