Vgyuri Creative Commons License 2006.11.04 0 0 263

Az, hogy egy vállalat fennmaradásának alapvető eleme a likvidhelyzet, azaz egy fejlesztés valamikori nyeresége miatt nem lehet a céget most negatív szaldóba taszítani. Ez a legfontosabb gazdasági érv, amit egy vállalat felelős vezetőjének figyelembe kell venni..

 

A Concorde celja a szuperszonikus szemelyszallitas, a repulogepgyartas/tervezes eloremozditasa es a fejlodes volt. A gepek leallitasa ezeket semmikeppen nem szolgalta.

 

Ez gazdasági érv? Ez az ideológia. Amit ezen a téren meg lehetett tenni, azt 30 évvel korábban megtették. Az, hogy a szuperszónikus utasrepülés 6000-7000 kilométeres tartományban jelenleg nem gazdaságos, az negativ eredmény. De egy kutatás/fejlesztésben, a tudományban a negativ eredmény is eredmény, Heisenberg Nobel díjat kapott(?) a bizonytalansági reláció kifejtéséért. Egy tudós, vagy egy mérnök ezt tudja, és elviseli. A kibicnek semmi sem drága.

 

Ha a tapasztalatok azt hozták volna, hogy a 8000-10000 km-es tartományban, 3M sebességgel már gazdaságos lenne a dolog, akkor lehetett volna újabb állami fejlesztési pénzt bebeölni, de egy államkasszának is van likvidhelyzete.

 

Masreszt a Virgin nem "kicsemegezo" legitarsasag, hanem egy olyan ceg, amely a monopolium megtoresevel a te erdekedet is szolgalja - megfelelo sajat profitert.

 

A monopoliumra joga van azon államok nemzeti társaságának, amelyek a fejlesztési költséget lepengették. Ez nekünk utasoknak kényelmetlen, de enélkül a fejlesztési költségek töredéke sem folyt volna vissza a brit és francia államkasszába. Ha te üzletember lennél, és lecserélnéd a hajdan sok pénzért vett, de töredék áron megvásárolva ma is gazdaságosan termelő gépedet a szomszéd utcában működő konkurrensednek? Ha nem tudod biztonságos távolságba eladni, te is inkább beládáznád, vagy elküldenéd a MÉH-be.

 

Ha ez akkora buli, akkor a Virgin miért nem száll bele a saját fejlesztésbe és csinálja meg a saját, ma már sokkal korszerűbb és gazdaságosabb SST-jét? Mert neki a kész Concorde egy darabig üzlet, még kisebb veszteség esetén is reklámhordozó ugyanógy, mint az ürrepülőgép meg a földkerülő ballon.

 

Ami propagandát illeti, én nem vagyok a BA/AF propagandistája, csak van valamennyi fogalmam arról, hogy működik a "szabadpiac". Te a Virginé vagy, hogy a számára kedvező ideológiát hirdeted?

 

 

Előzmény: StillStar (261)