advocatusdiaboli Creative Commons License 2006.10.30 0 0 10211

 Akármennyire is nem tetszik, a vasúti logisztika ma nem versenyképes a közútival, csak korlátozott körülmények között. Közút mindenhol van, az üzemnél és a végtermék felvevőpiacánál is, vasút korántsem biztos.

 Nem kell a vasútban megváltót látni, nagyon nem az. Lehet vasútmániásnak lenni, de az igazság az, hogy van egy - nem is kicsi - kritikus árutömeg és szállítási távolság, amely alatt labdába sem rúghat. Még tízszer ekkora olajár mellett sem. A vasút soha nem fogja visszavenni XIX. századi pozícióját, amikor a nem létező közutak és a nem létező önjáró közúti járművekkel szemben alternatívátlan volt.

 Ahogy fejlődtek a gépjárművek, úgy szorult vissza a vasút, erről szólt az egész XX. század, és ezt a Peak sem fogja megállítani. A villamos üzemű vagy egyéb közúti járművek, kisebb sebességgel és hatótávolsággal is sokkal rugalmasabbak lesznek.

 A gyors személyvonatok a légi közlekedésnek lehetnek alternatívái, és megmarad szerepük a nagy távolságú tömegáruszállításba - de nagyjából ennyi.

 

Előzmény: nájckingdom (10210)