advocatusdiaboli Creative Commons License 2006.10.14 0 0 9733

 Ha végiggondolod, akkor itt egy egész kupac önmagának ellentmondó irányzat tülekedik.

 A Peak szükségszerűen megdrágítja a távolsági közlekedést. Ez jelentősen fékezi az áruk mozgását, emellett megdrágulnak a nagy energiaigényű, szénhidrogénekre alapozott áruk is. Jelentősen drágulnak, bizonyos területeken talán egészen visszaszorulnak a műanyagok, egyszersmind elkerülhetetlenül javulni fog a hétköznapi használati tárgyak minősége, mert a sokkal hosszabb használati idő - vagyis a gazdaságosság - elvárás lesz. Közhely, hogy ugyanannyiba kerül rossz cipőt vagy autót csinálni, mint jót, és a Peak után az utóbbi kényszer lesz.

 Ez viszont a termelés, a jövedelmek, a világgazdaság óhatatlan visszaesését is fogja jelenteni. Nem is lesz igény ilyen tömegű áru szállítására, sokkal több ember fog a lakóhelye közvetlen környezetében munkát találni, újra helyben fognak gyártani millió dolgot, amit most kiszervezünk például Kínába.

 Vagyis a közlekedéssel szembeni elvárások is meg fognak változni, annyira, hogy például a fővonalakon túlmenően a vasút méginkább ellehetetlenülhet - egyszerűen képtelenség lesz két község között egy vasúti szerelvényt megtölteni. Egy kisbusznál többre nem lesz szükség. Viszont az utakat is kevésbé fogják gyapálni, tehát azok fenntartási költségei is csökkennek.

 A nagy távolságokra nyaralni utazó tömegek meg egyszerűen eltűnnek. Ahogy nem voltak ilyenek a 40-50-60-as években sem, nyugatabbra sem, a többség nem engedhette meg magának, hogy Tunéziába utazzon nyaralni. Helyette elment országon belül vidékre,meg hegyet mászni, stb.. És talán nem is volt/lesz ez akkora tragédia.

 Szóval, miközben itt tervezgetjük a Peak utáni közlekedési infrastruktúrát, talán nem árt szem elől téveszteni, hogy némi életmód és preferenciaváltozás elkerülhetetlenül következménye lesz annak, így a mostani közlekedési kapacitás igen nagy valószínűséggel nem csak fenntarthatatlan, de szükséges sem lesz. Elleszünk nagyon jól sokkal kevesebbel is. A kevesebb áru-utas viszont megint nem a vasútnak kedvez - kivéve a fővonalakat.

 

Előzmény: padisah (9731)