National Geographic - októberi szám
Oláh György interjú - A jövő receptje
Néhány gondolat:
Kyoto
Nekem Kyotóval az a gondom, hogy nem ajánl igazi megoldást. De hát egy politikusok részvételével zajló világkonferencián nyilván azt is megszavaznák, hogy húsz év múlva ne legyen rák. Csakhogy ehhez valamiféle megoldást is kellene javasolni!
...
Lehet, hogy az efféle kvóták gazdaságilag előnyösek azoknak az országoknak, amelyeknek nagyobb a kvótájuk, mint amennyi széndioxidot kibocsájtanak, és azoknak is, amelyek hitelt várnak azért, amit ez ügyben eddig tettek. De nem hiszem, hogy ez az igazi megoldás.
...
Természettudós vagyok, ezért szerintem új műszaki, technológiai megoldások kellenek.
Metanolos üzemanyagcella
A dolgok nem mennek olyan gyorsan, mint ahogy szeretném. Két nagy japán világcég azonban már jövőre piacra szeretné dobni az első metanolos üzemanyagcellával működő hordozható számítógépeket és mobiltelefonokat.
Etilalkohol
Kevesen tudják, hogy ki volt az első politikus, aki az etilalkohol motorhajtóanyagként való felhasználását kezdeményezte. Nos - Lenin. A bolsevista forradalom után kidolgozott új gazdasági rendszer egyik fontos eleme éppen az alkohol üzemanyagként való felhasználása volt. Ám egyes-egyedül ezt a javaslatát ő maga vonta vissza. A növényekből erjesztéssel előállított alkoholt Oroszországban vodka néven ismerik, és az emberek - finoman szólva - nem lelkesedtek, amikor szeretett italukat más célra akarták felhasználni.
...
Kevesen tudják, hogy a benzinhez csak teljesen "száraz" alkoholt lehet hozzákeverni. A víz ugyanis elválikk a benzintől, s ha ez a karburátorban történik meg, az autó leáll. Az erjesztéssel készült etilalkohol legföljebb 96 százalékos lehet, vagyis 4 százaléknyi vizet tartalmaz. Azt pedig csak nagyon bonyolult technológiai folyamatokkal lehet eltávolítani, egyszerű desztillálással nem. Mivel a "száraz" alkohol könnyen magába szívja a vizet, emiatt nem lehet csővezetékben szállítani, sőt a finomítókban sem lehet összekeverni a benzinnel. A keverést az üzemanyagkútnál kell elvégezni. Ezek a nehézségek persze megoldhatók - ahogy Brazíliában meg is oldották őket. Ott 85 százalékos alkoholtartalommal üzemelő kocsi is létezik - de a folyamathoz jelentős állami támogatás szükségeltetik. Példa rá az amerikai Iowa állam, amely nagy agrártermelő. S ami még fontosabb, négyévente ott tartják az elnökjelöltek első előválasztását. A politikusok pedig mindenképpen szertnének a gabonafölösleggel rendelkező helyi termelők kedvében járni. Ismerek olyan ottani agrárcéget, amelyik az elmúlt három évben több mint 7 milliárd dollár állami támogatást kapott a bioetanol használatáért."
hidrogén vs metanol
Izlandon néhány éve azt tervezték, hogy olcsó geotermikus energiájukkal - és nagy uniós támogatással - a víz elektrolízise útján fognak hidrogént gyártani és exportálni. Közben azonban rájöttek a hidrogéntárolás és -szállítás nehézségeire. Most már azt tervezik, hogy metanol formájában értékesítik a Föld mélyének energiáját.
atomenergia
Amerikában húsz évvel ezelőtt a Kongresszus nagy harcok után elhatározta, hogy központi tárolót építenek a Nevada és Új-Mexikó határán magasodó hegység alatt. Eddig több mint 25 milliárd dollárt áldoztak a munkálatokra, télen a New York Times mégis azt írta, hogy semmi nem lesz az elképzelésből. A tároló létesítését elrendelő törvényben, amelybe a politikai döntéshozóktól a környezetvédő csoportokig mindenki beleszólhatott, az áll, hogy a létesítménynek 10.000 évig kell garantálni az ott elhelyezett sugárzó anyagok biztonságát. Nagy nehézségek árán ugyan, de ezt sikerült megoldani. Közben viszont a Kongresszus megváltoztatta a törvényt, és 10.000 év helyett 100.000 évet írt elő, sőt - a lap szerint - mozgalom indult azért, hogy a Kongresszus 1.000.000 évben határozza meg a biztonsági határt, mielőtt a létesítmény megkapná a működési engedélyt. Azt hiszem, ma senki nem tudja megmondani, hogy annyi idő múlva létezni fog-e még az emberiség. De ha igen, föltételezem, hogy eléggé értelmes lesz ahhoz, hogy megoldja ezt a problémát is.
metanol a terrorizmus ellen
Ma egyre elterjedtebb, hogy a földgázt cseppfolyósított formában, hűtve, hatalmas tankhajókban szállítják a világ minden részére, hogy aztán ott újra gázzá alakítsák. Az efféle hajóóriások fogadásához természetesen különleges technológia kell. Kétszázezer tonna cseppfolyósított metán energiatartalma egy közepes hidrogénbombáéval vetekszik. Egy ekkora tankhajó teljes biztonságát ma senki nem képes szavatolni. Ha valamelyik kikötőben fölrobbantanának egy ilyen tankert, nemcsak a város, hanem annak környéke is elpusztul. A mi egyik eljárásunk azonban alkalmas arra, hogy a gázt biztonságos folyadékká, metanollá átalakítva lehessen szállítani.
a jövő receptje
Lehet, hogy a fosszilis energiahordozók tovább kitartanak, mint ma gondoljuk. De ez az esetleges haladék az emberiség életében csupán egy pillanat. Ezért erősen hiszek abban, a 21. században eljön a kémia reneszánsza.