advocatusdiaboli Creative Commons License 2006.10.07 0 0 9513

 Sajnos ez csak részben igaz. Elvileg teljesen megáll, és hosszú - több, akár sok évtizedes - távlatban működhet is. De rövid távon vannak komoly borulások.

 Például lehet találni effélét a gyógyszer és élelmiszeriparban, a szoftveriparban egyaránt. Itt a marketing, a levédett márkanevek, az iparági szabadalmi oltalmak bizony valódi monopolhelyzetet eredményezhetnek, amely legalább a szabadalmak lejártáig eszméletlen profitokat eredményezhet, különösebb kockázat nélkül. Tipikus példája ennek a Microsoft, amely a világ legnagyobb cégévé nőtte ki magát, és hiába van elvileg bőven versenytársa, a gyakorlatban megingathatatlan monopólium. És az is lesz, amíg az összes szabadalma le nem jár, ami soha nem fog megtörténni, mert az új termékeket mindig újakkal betonozza be. De ez van sok gyógyszernél is, levédik az összetételt, a márkanevet, agyonmarketingelik, és utána hiába lesznek generikumok, hiába lesznek más néven hasonló hatású termékek - nem azt fogják keresni. A gyártó meg kérhet érte 10-20-100* annnyit, mint amennyi egy költségalapú árkalkuláció alapján már tulajdonképpen megérné neki.

 Ez a világ így működik, de ettől függetlenül a legtöbb esetben igaz, amit leírtál.

 

Előzmény: kilenctizenegy (9512)