Nagyon megpszichologizálod ezt a Zent.:) És ez bizony félrevezet. A "tudattalan" fogalmát érdemesebb kihagyni. Akkor már nézz utána a tárház-tudatnak (ālayavijñāna / 阿梨耶識 ālíyéshì / ariyashiki), az inkább ide illik. Persze csak akkor, ha megmaradnál az eddigiekhez hasonló megközelítésnél.
A tudat (心 xīn/shin) szó használata a Zenben az egészre vonatkozik, nem csak egyik, vagy másik részére. "Ez a tudat a Buddha" (即心是佛 jí xīn shì fó / soku shin ze butsu), ahogy azt Baszo nagymester (馬祖道一 Mǎzǔ Dàoyī / Baso Douichi 707-786) mondta. De ő mondta azt is, hogy "Az nem tudat, az nem Buddha, az nem valami" (不是心不是佛不是物 bùshìxīn bùshìfó bùshìwù / fuzeshin fuzebutsu fuzemotsu). Tehát, az a kijelentés Rinzai mestertől, hogy "Öld meg a Buddhát!" pusztán látszólag erős kijelentés, amúgy viszont semmi új. Annyi, hogy bár a Zen azt mondja, a tudatot fel kell ismerni, ami nem különbözik a buddhák tudatától, azonban ez "nincs tudat" (無心 wúxīn / mushin), vagyis nem ragaszkodás semmihez, a kettősségen, vágyon és ellenszenven való túllépés, éntelenség. Ha ez megvan, felismertük valódi természetünket, onnantól szabad a pálya, ugyan micsoda jelenthetne többé akadályt? De ebből nem az következik, hogy egyáltalán nincsen Buddha. Ez nem egyszerű passzivitás, vagy nemtörődömség, lemondás, hanem tudatosság, figyelem, éberség, tisztán látás és szabad cselekvés. De a Buddha három testével (trikāya / 三身 sānshēn / sanshin) is elmondható, ahol a Tantest (Dharmakāya / 法身 fáshēn / hosshin) a tudat végső olyansága és nem-ragaszkodó természete, a Jutalomtest (Sambhogakāya / 報身 bàoshēn / houshin) a tudat eredendő szabadsága mert mindenre nyitott akadályok nélkül és a Megjelenőtest (Nirmāṇakāya / 應身 yìngshēn / oujin) a tudat válaszoló képessége és irányultsága. Tehát a tudat nem ragad le semminél mint a tükör (a dolgok megjelennek és eltűnnek benne), nyitott mindenre mint a tér (minden akadálytalanul mozoghat benne) és válaszol a lények igényei szerint miként a víz (a tájhoz igazodva folyik szakadatlan, illetve mindenkinek esik).
Ezt a tudatot kell felismerni, megvalósítani, megjeleníteni. Hogy ez most milyen nehéz, hát...
- Nehéz, nehéz, nehéz! Olyan mint megpróbálni tíz mérő szezámmagot szétszórni egy egész fán! - mondta világi Pang.
- Könnyű, könnyű, könnyű! Olyan, mint megérinteni a lábadat a földön, mikor kikelsz az ágyból! - mondta a felesége.
- Nem könnyű és nem nehéz. A száz fűszál hegyén a Pátriárkák értelme. - mondta a lánya végül.