Airbus A318 Creative Commons License 2006.07.12 0 0 13
"Mv.: - Akar-e ön hegyeken, völgyeken át repülni és közben hazait enni? Nem kell mást tennie, mint csatlakozni az Internethez. A világhálón ugyanis légitársaságok alakultak, a gépeket pedig virtuális légiforgalom-irányító koordinálják. Hobbi és hivatás egyben biztonságosan a földön.

Műsorvezető: Krizsó Szilvia


Mv.: - Akar-e ön hegyeken, völgyeken át repülni és közben hazait enni? Nem kell mást tennie, mint csatlakozni az Internethez. A világhálón ugyanis légitársaságok alakultak, a gépeket pedig virtuális légiforgalom-irányító koordinálják. Hobbi és hivatás egyben biztonságosan a földön.

R.: - Van kedvük repülni velünk egy kicsit? Ha igen, akkor a rendszer szokásos, tudják, mobiltelefonok kikapcsolva, asztalkát felhajtva, biztonsági övet becsatolva. Ja és még egy, ne felejtsék levinni a ... Nem kell félniük, nem a légitársaságok költségtakarékossági intézkedéseiről van szó. Ahol mi repülünk, ott nincs gyomorforgató tulburencia, nem kell útlevél és vámvizsgálat. Tulajdonképpen ki sem mozdulunk otthonról. A kulcsszó virtuális légtér. Az internet segítségével hatalmas légitársaságok születtek, amelyek olyanok, mint a nagyok. A gépeket irányítók koordinálják, zavarba ejtően valóságos az egész. Selmeczi Péter pilóta és légiforgalmi irányító annak dacára, hogy alig múlt 18.

Selmeczi Péter: - Nagyon sok lelkes tag van, aki irányító volt, jelenleg is irányító és tehát nem csupán a munka idejét, hanem a szabadidejét is ezzel tölti, és vannak azok, akik esetleg a jövőben komolyan szeretnének ezzel foglalkozni, tehát pilóták vagy légiforgalmi irányítók szeretnének lenni és ezeknek az embereknek ez rendkívül jó mód arra, hogy még jobban megismerkedjenek ezzel a világgal.

R.: - Ferenczi Zsolt BOING 737-sen repül, ha éppen nincs szolgálatban, akkor virtuálisan szeli a levegőt. Olykor éjjel kilóg a hálószobából, hogy szárnyra kapjon. Azt mondja, a repülő szimulátor több, mint játék.

Ferenczi Zsolt, elsőtiszt, Malév: - Az, hogy az ember milyen folyamatokat, mik után kapcsol, hogy végzi el az egészet, hogy építi fel, az, hogy előre kell tudni kell gondolkodni, több lépéssel előre kell tudni gondolkodni, ezek tényleg ezzel kitűnően szimulálhatók és gyakorolhatók.

R.: - Hargitai Tamás légiforgalmi irányító, nem virtuálisan, illetve nemcsak virtuálisan. Hivatásszerű érdeklődése vitte a számítógép elé és megdöbbent a tapasztaltakon.

Hargitai Tamás, légiforgalmi irányító: - Megdöbbentő, hogy mennyit tudtak, megdöbbentő, hogy mennyit tudtak. Nem lehetett rajtuk érezni azt, amikor úgymond hát dolgoztak a virtuális légtérben, hogy hebegnek, habognak. Szóval persze nyilván van közöttük is különbség, de a többség bizton mondhatom, hogy remekül ellátja a dolgát, tehát igazából nem nagyon kellett őket istápolgatni.

R.: - A mániás szimulátorosok sok dologra képesek. Repülnek éjjel-nappal, otthon, munkahelyen, sőt attól sem riadnak vissza, hogy lezavarjanak egy röpke hatórás London-New York menetet. Őrültek? Lehet, vagy a kritikusok földhöz ragadtak.

Ferenczi Zsolt, elsőtiszt, Malév: - Ugye a legtöbb pilóta a repülést nem csupán hivatásának, inkább szenvedélyének éli. És azt hiszem ez egy kicsit jobban megközelíti a valóságot. Számomra a hivatás az egy nagyon szép dolog, de a szenvedély az még egy kicsit többé tesz.

R.: - Sokáig gondolkodtam, hogy mi a gond ezzel az egész virtuális repüléssel, aztán rájöttem, nincsenek utasok. Sőt, nincs légikisasszony sem, hogy ha elfáradunk, akkor párnát tegyünk a fejünk alá. Hiába, a számítástechnikának tényleg van még mit fejlődnie."