Neva_07 Creative Commons License 2006.05.09 0 0 3263

Kedves Volt Tüzér kolléga, és Kedves topik olvasók! Köszönöm a kérdést és nagyon érdekesnek találom a laikusok (bocs, a Nyeva rendszert nem üzemeltetők) számára az UAZ-os témát. Így a mondókám elején annyi, hogy mi nagyon sokat gyakoroltuk a rendszer menetkésszé pakolását és összerakását, és én személyesen is átéltem egy közúton a fővároson (értsd Szlovákiai főváros, Pozsony) keresztül történő teljes átköltöztetését is (Devínska Kobyla - Most pri Bratislave) 1997. május vagy június környékén.

 

Ezek után mi "profinak számítottunk" (á dehogy, szerintem a ruszkik messze megelőztek) a rendszer menetkésszé tételében és összerakásában, és mi jártuk a többi alakulatot a csomagolás-összerakás rendszeres gyakorlásának bemutatásában, felügyeletében. Magát a feladatot a kornak megfelelően a technikára nézve taktikai okokból jónak is tartottam. Ugye mert a feladat valahogy úgy szólt, hogy éles helyzetben egy lövészet (egy, vagy több célra), utána azonnali csomagolás és a rendszeresen karban tartott (kaszált, stb.) tartalék állásba való átköltöztetés. A következő éles lövészet onnan zajlott volna (hál Istennek erre nem került sor!!!).

 

A kérdésedre a válaszomban megfordítom a történetet, és először a technika (S-125 Nyeva, de főleg az időintervallum szempontjából lényeges UNV) menetkésszé tételét írom le. Az összerakás - kis eltérésekkel -  fordított sorrendeben zajlott.

Tehát menetkésszé pakolás: Az RTB (nálunk a rádiótechnikai század rövidítése) alá a technika következő része tartozott: UNK, UNV, RKU, EC (EDSZ), PRM, UV-600. A kabinok csomagolása nagyon egyszerűen azok lábra (kerékre) eresztésével az egyes kábelek összecsomagolásából, valamint a kabinokban a székek + mérő és kontroll berendezések (+ persze ami még a ládákba befért) rögzítésével történt. A kabinok - értem itt főleg az UNK-t padlózata úgy volt kialakítva, hogy ahhoz, gyakorlatilag mint a személykocsiban az akksit, rögzíteni lehetett sok-sok ládát, amelyek tartalmazták az összes  egyéb kütyüt, ami a kabinokhoz volt rendszeresítve. Az érdekesebb, a szakavatatlan embert kihívások elé állító feladatot az UNV szét- és összerakása jelentette, amin egyébként az egész Nyeva osztály normaidőre (kb. 1 óra 30 pesc ) történö szét- és összerakésa függött. 

UNV menetkésszé tétele

Az UNV antennarendszerét az UV-600-as 4 kerekű pótkocsira kellett pakolni. Alapkövetelmény volt, hogy az UV-600-as a megfelelő helyen álljon. Ezt két UNV lafetára helyezett S alakú "csáppal" lehetett biztosítani, amelyek a poszton rögzítve az UV-600-as megfelelő, kijelölt pontjára mutattak. Utána az egész természetesen a kébelezés (feszültség - S /Ш/ kábelek, és jel - Φ kábelek, valamint az UV-12-es antenna koax vezetékének) leválsztásával kezdődött. A kábeleket két helyen, az UNV horizontális és vertikáli mozgásának áttételén alul, és a jelkábeleket a kör alakú test tetején kellett leválasztani (enélkül az UV-11-eseket nem lehetett volna elválasztani a lafetától). A következő feladat az UV-20-as adóból az UV-10-es "antenna pipára" vezető tápcső (hullámvezető) leszerelése volt. Ez egy látszólak lényegtelen, viszont jelentősőgét tekintve nagyon fontos lépés volt. A kicis kb. 80-100cm hosszú S alakú tápcsőt 4-4 csavar rögzítette az egyik és a másik oldalhoz a megfelelő gumi tömítésekkel kiegészítve. Az adóban és a vevőben ellenőrizni kellet az egyes elemek rögzítését (pl. magnetron) és utána megkezdődhetet az UNV megdöntése, borítása. Mi darut sosem használtunk (inkább a Volhovosok használtak) és szerintem daruval a Nyevánál megadott normaidő sem biztos, hogy teljesült volna. Kipróbáltuk az UAZ-469 segítségével a szét- és összerakást is, de leginkább a "manuális" nyers erő használata volt a legjobb.

Az UAZ-os téma érdekes. A ruszki kitalálta, hogy gyorsabban és emberi erőt kímélve megy a pakolás, ha gépi erőt használunk. Az egész abból állt, hogy rendszeresítve volt egy kardántengely, aminek egyik végét az UNV megfelelő helyére (a kézi kurblik helyére) rögzítettünk, a másik végét pedig a "parancsnoki" UAZ-469-es leszerelt bal hátsó kerékagyára rögzítettünk. Maga a csuklós kardántengely mindkét oldala úgy volt kialakítva, hogy mindkét oldalon a csatlakozások üljenek (poszt és UAZ). Utána motorindítás, hátsókerék meghajtás, és a poszt megdöntése elindult. Mi ezt nagyon jónak, de elég maceránsnak találtuk és inkább a kézi kurblizást alkalmaztuk. A kurbliból is volt kétféle. Egy kisebb átmérőjű, és egy nagyobb átmérőjű S, amit időközben cserélni lehetett a poszt megdöntési szöge, és ezáltal a kifejtendő erő függvénye alapján. Tehát megkezdődött a poszt áttételeken és egy hosszú csigán keresztüli "borítása" (a csatolt képeken ezt jól látni). A következő lépés a döntési szök szemponjából első manipulációs erkély eltávolítása, leszedése volt (lásd képek). A következő az UV-10-es antenna pipa leszedése (4 csavar), és annak az UV-600-ason megfelelő rögzítése követte. Utána lehetett tovább borítani, kurblizni a posztot. A következő lépés az UV-12-es leszerelése és az UV-600-ason való megfelelő rögzítése volt. Utána lehetett tovább borítani (lásd képek) egészen az UV-11-esek érintkezéséig az UV-600-assal. A neten keringő, és általam csatolt több képen látni a poszton, pontosabban az UV-11-en 4 kis kereket. Ezeknek a kis kerekeknek az UV-600-as megfelelő pontját kellett érinteni és ezeken lett rögzítve az UV-11-es antennákat + adót és vevőt tartalmazó fő rész. Ezt a fő részt a lafetához 2db gömbcsuklós és 2db hengercsuklós rész rögzítette pántokkal és aránylag brutálisan nagy csavarokkal. A gömbcsuklós részt a ruszki nagyon okosan alkalmazta. Ebből is látszott, hogy átgondolták a poszt szét- és összerakását mielőtt gyártásba ment. A gömbcsuklónak az összerakásnál hihetetlenül hálás szerepe volt. Ha egy kicsit nem passzoltak az UV-600 és a lafeta közti összerakási szögek a csuklóknak volt némi kis tűrésük és engedtek néhány centit ide-oda. (az előbb már csiklót írtam - hol jár megint az eszem!!). Az antenna- és egyéb rendszerek UV-600-ason való rögzítése után a lafetát vissza kellett pörgetni vízszintesbe, a csupasz felső erkélyt rögzíteni és takarni, valamint az UV-600-ast is takarni. A végén úgy nézett ki, mint egy cirkuszos szekér (ilyen képeket is rakok fel, egy német oldalon találtam).

A képeken látni még egy Praga V-3S teherkocsit is, amit az antennák leszerelése utáni forgatásához szükséges területnek használtunk. (Ha egy felvidéki magyar azt mondja hogy vétreszka /-mint V, tri - a cseh és szlovák 3, és esz - mint a cseh és szlovák s betű mutáns rövidítése/ ezalatt ez az iszonyatos mennyiségben legyártott és a világ minden táján használt PRAGA V-3S cseh gyártmányú teherkocsi értendő).

Akkor jöjjenek a képek. A volt kollégák utólagos engedelmével csatolom az utolsó fotót is, amin egy csomagolás után győztesen pózolunk (én az álló sorban jobbról másodikként).

UFF de belemerültem az írásba, ha esetlegesen kérdésetek lenne, kérdezzetek örömmel válaszolok!

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Volt tüzér (3262)