vrobee Creative Commons License 2006.03.01 0 0 17250
Tudom mi a baj! Az iskolában (legalábbis nekem) sose mondták el, hogy ezek mit takarnak:
-érteni/felfogni
-megszokni
-tudni jól alkalmazni


NAGYON egyetértek.
A fizika (és egyéb természettudományok) tanítása ma a magyarországi közoktatásban rendszerint nem más, mint töméntelen, a későbbiekben önmagukban nagyrészt hasznavehetetlen lexikális ismeret (képlet) bemagoltatása. Eközben lényegében szó sem esik a tudományok tényleges működéséről, céljairól - szóval a lényegről.
Nekem az a véleményem, hogy az átlagos művelt embernek a legritkább esetben van szüksége az élete során pl. a lejtőn leguruló kiterjedt test gyorsulásának, vagy a furcsa alakú vezetők környékén megjelenő mágneses térnek a kiszámítására, és szinte biztos, hogy az iskolai képletet nem fogja tudni alkalmazni, hiába emlékszik rá esetleg úgy, mint az Anyámtyúkjára...*
Ezek legfeljebb szemléltetésnek lennének jók arra, hogy mire jó a tudomány, hogyan fejlődik, és hogyan kell használni. De mivel az utóbbira nem kerül sor, színtiszta kidobott idő az ilyeneket megtanítani. Pont a lényeg marad ki...

Ha ez valahol nem így van, az a jelenlegi oktatási rendszerben pusztán különleges tanári kvalitásnak köszönhető szerintem. De ez a tipikus :( .

Ehelyett azt állították (netán hazudták?) hogy a testek vonzzák egymást. Figyelmeztetek, hogy ez vallási hittétel. Nem tudományos megállapítás! Tudtátok?

Maga a tény, hogy vonzzák egymást (magukra hagyva egymás felé gyorsulnak), az megfigyelés. A konkrét tételek (newtoni egyetemes tömegvonzás) megtanítása valóban egyetemes igazságként, szinte axiómaként történik**.

Megjegyzem azt se tanították nekem, hogy mi az igazság. Hát nektek van valamiféle fogalmatok róla? Osszátok meg velem, ha van egy kis lelketek!

Az igazságot eddig még mindenki csak kereste :)
Nem tűnik túlságosan precízen definiálható fogalomnak. Ha "megdefiniáljuk", akkor meg már nem az lesz, amit az emberek általában értenek rajta...

---
* A múltkor egy (amúgy igen értelmesnek tűnő) jogász ült a Vágó-féle milliomosjelölti székben. Talán az volt a kérdés, hogy "melyik az alábbiak közül a sebesség definíciója?" A) tömeg és térfogat hányadosa, B) az út és az idő hányadosa ...
Erre a srác, hogy: hát, jajderégvolt, sebesség az vé, esegyenlővéperté, vagy véegyenlőesperté, hogyisvolt... mi is az az es... Aztán Vágó ráripakodott, hogy gondolkozzon már, és erre persze rájött. A dolog a legtökéletesebb szemléltetése volt az ilyen oktatási módszer csődjének...

** pedig tökéletes terep lenne a modell szerepének hangsúlyozására a nehézségi vs. gravitációs erőtér szemléltetése - ennek ellenére szerintem nem kap valami nagy hangsúlyt...