erbe Creative Commons License 2006.02.15 0 0 257
Hogyne, megvalósítható.
Ha azt vesszük alapul, hogy 220V-tal hajtják 3 fázison is a motort (legalábbis a maximális fordulatszámon), egy tekercs 18,33 V-ra van méretezve. Ez elég közel van 1 db 12 V-os akksi töltőfeszültségéhez. Azaz 1 akksihoz célszerű lenne mindet párhuzamosítani, kettőhöz felét.
Legegyszerűbb meghatározás:
Minden hatodik tekercset, úgy, ahogy van, össze lehet kötni, kezdet - kezdettel, vég -véggel. Így a végeket csillagpontba kötve 6 fázisú csillagpontos egyenirányításnál (csillagpont kivezetve + minden tekercsvégről 1 dióda) kb. 16 V kimenő feszültséget kapunk, 6 fázisú híd (Graetz) egyenirányításnál (csillagpont nincs kivezetve, fázisokról 2-2 dióda ellentétesen) kb. 32 V kimenő feszültséget kapunk. Ez az üzemi maximális (1000) fordulatnál igaz, fele fordulatszámnál fele a feszültség is.
Minden harmadik tekercset is össze lehetne kötni, váltott polaritással.
Páratlan tekercs - kezdet, páros tekercs - vég, és így tovább.

Én elsősorban azért nem foglalkoznék ezzel, mert a fordulatszám függvényében olyan mértékben változik a feszültség, hogy előre nagyon nehéz kalkulálni vele. Ezt mindenképpen elektronikával kell az akkumulátorhoz illeszteni. Másrészt a direkt hajtás annyira alacsony fordulatot ad a várható idő akár 90%-ában (50-100 fordulat, 220/20 = 11V), nem kell attól félni, hogy mindent leéget.
Az elektronikát sokkal egyszerűbb úgy méretezni, tervezni, hogy csak arra kell számítani, hogy magasabb feszültségről alacsonyabbra kell alakítani, mint hogy menetközben változna az igény, egy darabig fölfelé, majd a fordulat növekedésekor lefelé kell átalakítani.
Előzmény: BXD (253)