Bócman Creative Commons License 2006.02.13 0 0 2061

Na ezek végre jó kérdések, amire lehet tisztességes választ adni!!! :-))))

 

 

1.:

 

Ami a mentést illeti, ennél flottabbul akkor mehetett volna, ha:

a.: véletlenül épp mozog a "Sopron", azaz rajta a személyzet,

b.: a fagy nem fogja le a kormányt.

 

 

 

2.:

 

Az Önkormányzat, de a komp vezetője, illetőleg a dunai hajóforgalmat felügyelő Navinfó mind ismeri a Rendőrség és a Tűzoltóság elérhetőségét.

Velük meg a Vízimentő Egyesülettel szerződésünk van.

Itt pár perc előnyt jelentett, hogy a riasztás direkt jött.

Még javában hívogattam a személyzet tagjait, amikor befutott a közvetlen hívás a Vízirendészettől, és gyakorlatilag csak a "rend kedvéért" rögzítettük, hogy a mentés folyamtaban van, meg hogy a mentésre induló hajó érvényes üzemképességivel és megfelelő személyzettel rendelkezik, azaz nem szükséges a Vízirendészetnek engedélyeznie a mentésre az Üzemképességi engedély nélküli, vagy a csökkentett személyzettel történő hajómozgást.

 

Mert, hogy az egyébként rendkívül - és egyébként nagyon helyesen - szigorú hatóság ilyen esetben a személyzet belátására bízza, hogy a menésre alkalmas-e a hajó, és ha ők azt mondják, hogy igen, akkor engedélyezi a hajózást.

 

 

3:

 

Ilyen eset valóban ritkán, de nem egy és nem is két ember köszönheti az életét a horányi strand környékén járőröző, készenlétben álló mentőhajóknak. (Ezek mentésre kialakított motorcsónakok.)

 

 

4.:

 

A mentés ilyenkor egyértelmű: élet - vagyon - eszköz a sorrend.

Jelen esetben azzal, hogy a "Sopron" elindításának lehetősége a risztást követően 2 órán belül lehetséges volt, igazán közvetlen veszélyben nem forgott egyik sem.

Maga a mentés mind a hajónak, mind a személyzetnek általános iskola első osztály volt.

 

A telefon éjjel-nappal feltöltve, bekapcsolva - már hivatalból is, meg mentésileg is.

 

A legénység mindig ráér. :-))

 

Ami az ivást illeti: ide valahogy nem igazán kerülnek olyanok, akiknél esti sport a sör.

Nem akarok én ezzel senkit sem megbántani, sem lenézni, csak hát ez van.

(No nem arról van szó, hogy ez itt az irgalmasrendi nővérek absztinens imaklubja, megisszák itt kérem még az árvák könnyét is, évente többször is csapunk egy jó nagy bulit. Jóidőben, horgonyzás után, amikor a komp már aluszik.)

 

Ami a kocsit illeti, az egyesület 2 mentőautója közül az egyik már csak gurul...

 

Ja, a gépüzemvezető úr a születésnapi vacsora mellől állt fel, és a manőver végéig csak epekedve nézett a szalonban álldogáló hatputtonyosra...

 

 

5.:

 

A mentés mindaddig kötelesség, amig katasztrófa veszélye áll fenn, egy "lerobbant" hajó mentése éppen úgy "üzlet", mint ahogy mondjuk az autópályán a tűzoltók eloltják a kigyulladt kocsit, de a fuvart már a tulaj fizeti.

 

Természetesen egy ekkora hajónak a mozgása nem 2 forint. Természetesen a tulajdonosok egyeztettek.

 

A "Sopron" ráadásul nem is egy jólmenő cég egyik hajója, hanem egy hajózási múzeum része, maga is múzeumi darab. Az üzemképesség fenntartása több millió forintos éves kiadás.

(Habár szerencsére a múzeum mögött áll egy ilyen cégcsoport...)

 

A segítségnyújtásért fillérre pontosan ugyanazt az óradíjat kértük, mint amit a Múzeum látogatóinak számítunk fel, ha el karaják vinni a Tigrincset sétáltatni, vagy amit akkor kérünk, ha valaki valami ráérős munkával akarja megbízni a hajót.

 

 

 

A forró tea dobja magát, a hajót meg büszkén mutatjuk meg bárkinek. Ez a 46 éves matróna, akit pár éve még a kohóba akartak szalajtani, lám, még erre is képes.

 

 

 

Na egy kis "reklám":

 

 

A "Sopron" a Múzeumok Éjszakáján, azaz július közepén-végén, Budapesten egész éjjel várja majd a látogatókat, a "Kossuth" Múzeumhajó mellé kötve, a Lánchíd pesti hídfőjénél.

 

Részletes programot majd teszünk be ide is.

 

 

Az elismerést ezúton is köszönjük!!

Előzmény: Luckuty (2048)