II. Burna-burias Creative Commons License 2006.02.03 0 0 36
Šantaš (Šandaš) és Gandaš…

 

 

Maraš-Šandaš (Maraš-Šanda), Maraš-Šantaš (Maraš-Šanta), Maraš-Šantijaš (Maraš-Šantija): így hívták a szkíták a Halüsz, mai oszmán-török nevén a Kızılırmak folyót

 

A „šantaš” hettita szó jelentése jelentése: ’sebes szél’

 

Hittite “shantash” meaning swift wind

 

Forrás: http://hyeforum.com/lofiversion/index.php?t11612.html

 

 

Šandaš/Šantaš: a vegetáció és a növényzet hatti istene

 

Forrás: Michael von Tseretheli: The Asianic (Asia Minor) Elements in National Georgian Paganism, in: Georgica – Journal of Georgian and Caucasian Studies, vol. I., no. 1., Austin, London, 1935, 45–50. o.

 

Utána kéne nézni, hogy Szentes településnevünk valóban a latin eredetű „szent” szóval áll-e kapcsolatban.

 

Vannak, akik a Šantašt a galdu (kasszita) Gandaš név satem változatának tartják:

 

Gandas is the name of the first Cassite king (Balkan p. 148). Perhaps Sandas/Sandan is the satem/East-Indo-Europaean version of Candaon/Gandas. In the cosmogony of Pherecydes we find the god, Zas with the stem Sant-.

 

The name has perhaps some connection to the Luwian stem Hant-, Hittite Handa-. A late Luwian name in Aramaic is Knd-shyrm, acc. to K.A.Kitchen a late version of the older Luwian *Hanta-Sarruma. The Knd- stem is Kende in Greek transcripts, cf. centaurs and Candaules.

 

The centaurs are especially known for getting very drunk at the wedding of Perithous and showing very lecherous behaviour, when the bride was presented. Candaules, an early Lydian king, wanted to present his queen naked to his spearman, Gyges.

 

Forrás: Gandaš_és_Šandaš

 

 

Hatti hant ‘homlok’, hanta ‘szemben, ellentétben’, handai- ‘elrendezni, elrendelni, vezetni, irányítani’

 

Lúvi hantili- ‘első, legkorábbi’, handa(i)- ‘határozni, elrendelni’

 

A ‘vezér, király’ jelentésű lük és az ‘elrendelni, elhatározni’ jelentésű lüd rokon szavak sajnos hibás karakterekkel jelennek meg az interneten

 

Magy. hanta, handabanda ‘valótlanság, az igazsággal (homlokegyenest) ellenkező dolog’, gondoz ‘folyamatosan rendben tart’

 

Ógör. anti- ‘szemben, vkinek/vminek a láttára, vmit tekintve’, homéroszi a’nt[...]n, a’nta ‘szemben, szembe [nézni], a szemébe [mondani vkinek vmit]’

 

Óind a’nti ‘előbb, valami előtt, közel’, antika’- ‘közeli, legközelebbi’

 

Lat. anticus ‘elülső’, antiquus ‘előbbi’, antiae (pl. tant.) ‘frufru, homlokba eresztett asszonyi haj’, ante ‘előbb, valami előtt’, antoes (pl. tant.) ‘[szőlőtőke-, vetemény-, lovassági stb.] sorok’, antos ‘herceg, fejedelem, elöljáró’

 

Óír oetan ‘homlok’

 

Tokhár fnt, fnte ‘homlok, homlokzat’

 

Gandaš neve talán azt jelentené ezek szerint, hogy ‘vezető, kormányzó’ vagy ‘gondos’, netalán ‘első’ (mivel az első mezopotámiai kaššu király volt)...

 

Šantaš istent nemcsak a Kızıl-ırmak mellékén, hanem Kilikiában, Kappadókiában, Lükóniában, Iszauriában, Piszidában, Káriában és a lüdeknél is tisztelték, sőt a jelek szerint a minószi krétaiaknak is főistenük volt:

 

Judging from names, Sandon or Shantash is honoured not only in Cilicia and Cappadocia, but also in Lycaonia, Isauria, Pisidia, Caria and Lydia (Pauly-Wissowa under “Sandon”, Roscher under “Sandas”). Acc. to H.T.Bossert, he was also the main god of Crete, and he is the god whose epiphany is longed for when the women dance with naked breasts and snakes in their hands. In historical time he is surviving in Dionysos and in Bes, the dwarf with a lion's skin over his shoulders, in Heracles with the lion's skin, dressing as a woman at the court of Omfale, wrestling with the lion and taking hold of the bull by Marathon, Apollo and Ares/Arte-mis Lafria = Labrys, i.e. “with the double axe” (the androgynous hunter split into a male and female aspect).

 

In the Hieroglyph-Hittite texts Santas is called “the great”, and in Syria his cult could be followed down to the 3rd cent. A.C. In Eusebios´ Chronicle it is told that Heracles in Phoenicia and Cappadocia and still up to the time of the author was honoured under the name Desandus (Tesh Shandash). Different rulers also seem to have called themselves Tesh Shantash, where Tesh is the stem in a word that we also know from Greece: Theos (= “god”). The great hunter is directly identical with the ruler, an idea that later had great impact on the ideology surrounding the Roman emperor, his funeral fire, the so-called consecratio, being a direct replica of Sandans pyra.

 

 

L. még például:

 

Jon-Christian Billigmeier: Santas and Kupapa on Crete; in: Yoel R. Arbeitman–Allan R. Bomhard szerk.: Bono Homini Donum – Essays in Historical Linguistics, in Memory of J. Alexander Kerns; John Benjamins Publishing Company, Philadelphia, 1981

 

Helmuth Theodor Bossert: Šantaš und Kubaba – Neue Beiträge zur Entzifferung der Kretischen und hethischen Bilderschrift; Mitteilungen der Altorientalischen Gesellschaft VI/3, Leipzig, 1932

Előzmény: Ulam-burias (33)