Üdv!
Nagyon mellreszívtad azt a körhatos-csörtét :)
A konkrét esetben lehet vitatkozni, hogy merre billen a mérleg nyelve.
Nem vagyok kifejezetten metróellenes. Nekem az a véleményem, hogy _először_ BKSz kell és a vasút megállítása, mert ez jóval kevésbé beruházásigényes. Aztán még mindig meghosszabbíthatjuk a metrót, szóval ennek lehetőségét elvágni nem szabad.
De úgy általában
1. a vasút kapacitásában rengeteg tartalék van.
A nagyváros környékén a személyforgalomnak abszolút elsőbbséget kell adni, de nem hiszem, hogy a közeljövőben a teherforgalomnak volna esélye ezt veszélyeztetni...
(A váci vonalon amúgy egy-két távolsági vonat van naponta, és az is áthelyezhető máshova, ha szükséges. Egyébként a regionális forgalom jellemző - igen, néhány vonat Párkányig megy, de az regionális)
2. a mainál _kisebb_ szerepet a városi-elővárosi közlekedésben nehezen kaphatna a vasút. Jelenleg valóban igaz, hogy kevés városi kapcsolatot ad a vasút. De ez ne maradjon örökre így. Borzasztó nagy szükség lenne valami egységes ev. vasúti hálózatra, amely felső szintként betagozódik a város közlekedési rendszerébe. És akkor Kápmegyerről majd átszállás nélkül el lehet jutni pl. Kelenföldre, közben érintve egy halom fontos átszállási csomópontot.