Kedves kissmoni!
Egybeírandó:
megkülönböztetőképesség. A megoldást a felsoroltad 3. pont adja. Megkérdezhetjük: itt folyamatról van szó? Tehát maga a képesség az, amely éppen megkülönböztet? Aligha. Más példa: apám szülőfalujában máig vannak a temetésen
sirató asszonyok. Ezt kettőbe írjuk, mivel ezek az asszonyok ténylegesen siratják az elhunytat. A jeruzsálemi
Siratófalat viszont egybeírjuk, mert nem maga a fal sirat, hanem a falat használják fel az emberek a siratásra. Ugyanígy a megkülönböztetőképességet használjuk fel arra, hogy megkülönböztetéssel élhessünk.
A 3. pont tesztje így is leírható, ha az
-ó/ő végű igenevet ki lehet cserélni egy
-ás/és (
-at/et) végű főneves szerkezetre, akkor azt rendszerint – vagyis, ha nincs a „kivételi listán” – egybeírjuk*. Így megkülönböztetőképesség = megkülönböztet
ésre való képesség.
Más megközelítéssel: Ha a 4. pontban felsorolt példáidat megnézzük: a
kommunikációs képesség-ben a jelző nem
-ó/ő végű melléknévi igenév. Ez tehát nem lehet analógia, maradt csak az
állóképesség. Továbbá a helyesírási szabályzatból:
befogadóképesség, teljesítőképesség.
* A 112. pont szerint az egybeírás erős gátja, ha akár a jelző, akár a jelzett szó összetett. Ez esetben különírunk még akkor is, ha egyébként a fentiek szerint egybe kellene, vö. egybe
ugrósánc, de külön
síugró sánc, mert a
síugró jelző összetett. N.B. Itt a legalább két szótagos igekötők összetételi tagnak számítanak, mint a 6:3 szabály esetén is, pl. ezért egybe
kötőszövet, de külön
összekötő híd.
Ezért van a helyesírási szabályzatban különírva az
ellenálló képesség, hővezető képesség.