krezidiesel Creative Commons License 2005.12.20 0 0 941
Nem kéne ebbe ennyire belebonyolódni, nem akarnám bemásolni a hajóépitéstankönyvemet...:-))(feleslegesen, mert nem a hajóformákról értekezünk)
Azt gondoltam mindenki érzi bonyolult képletek nélkül is hogy egy kishajó azonos propellerteljesitmény mellett gyorsabban halad.
De azonos motor, azonos teljesitmény leadása mellett különböző hajókban is ugyanannyit fog fogyasztani óránként. (más hogy mekkora lesz az elért sebesség , de ez szóba se került...). Ezért jó adat a fajlagos fogyasztás, vagy egy fogyasztás-fordulat görbe mert a propeller teljesitménygörbéje és az alapján kiszámolható hogy az adott gép mikor mit fog pusztitani. Akár siklóhajóba teszed akár egy batár merüléses hajóba.
Gondolom ha ez nem igy lenne akkor neves gyártók nem adnának ki ilyen görbéket, mert nem akarnának nevetségesek lenni.
A fajlagos fogyasztási adatokból kiszámolható egy adott erőforrás effektiv hatásfoka is, meg motorcsere esetén(ha ismertek az adatok) jól megsaccolhatóak a fogyasztásbeni változások.
Jellemző adatok: közvetlen befecskendezéses dizelekre 190-220g/kWh
(a feltöltött motorok jobbak a szivóknál, és meglepő, de általában a sokszelepesek többet fogyasztanak, mint a hengerenkénti két szelepes motorok)
kamrás dizelek:230-250g/kWh
befecskendezéses négyütemű benzinmotorok: 300-350g/kWh
karburátoros jenki V8-ak :340-380g/kWh
kétüteműek:450- 600(szgyelaju vö eszeszeszer) :-)
A gázolaj fajsúlya: 0,83-0,85, a benziné 0,76-0,78 kg/liter, tehát 1l gázolaj nehezebb, és ebből is adódik a literben mért fogyasztásnál még+ valamennyi előnye a dizelnek, (közel 10%!) és a kúton literben mérnek amire sokan nem is gondolnak...!!!
Előzmény: Barbabianka (932)