Barbabianka Creative Commons License 2005.12.20 0 0 932

Szevasz krezidiesel. engedd meg hogy a hsz.-hez néhány szót hozzáfüzzek.

Nem értem miért ilyen nehéz ezt a fajlagos fogyasztást megérteni!
Mértékegysége (SI-ben) :kg/kWh .
Magyarul azt jelenti hogy egy motornak 1kW-nyi teljesitmény leadásához óránként mennyi üzemanyag kell. Ez igy igaz!?

A kérdés az hogy evvel az 1kW teljesitmény egy óra alatt milyen messze jut el!

És ez a hajóspecifikus teljesitményigény ami függ a hajo közegellenállásától.

A közegellenállást a járművek esetében üzemi sebességeknél a következő egyenletből számítjuk:

       R= 1/2 CrSv²

ahol:

r – a közeg sűrűsége [kg/m3]
v – a közeg áramlási sebessége [m/s]
C – ellenállási tényező [–]
S – a jármű felülete [m2]


Nyilván való hogy más súlyú , terhelésű, sebességű,stb, stb hajóknál más a teljesitmény igény. De a fajlagos fogyasztás az nem!   de a sebesség igen.


Tehát ha egy hajónak pl 30km/h tempónál x lóerő a teljesitmény igénye akkor a fogyasztása x szorozva a motorjának a fajlagos teljesitményével adja az óránkénti fogyasztást.

Ez igaz de ez egy Hajóspecifikus szám. Erröl beszélünk! Ugyan az a motor más hajótestben azonos sebesség eléréséhez más teljesitménnyel dolgozik. Tehát másképen fogyaszt.
Egy autónak pl egyenletes 120km/h sebességhez 20-30ló kell... igen betonon keményre fújt kerekekkel. De hány paci kell ugyanakkora  sebességhez a szántásban, ahol is más a gördülöellenállás.

Conclusio:

ugyan az a motor azonos teljesitményhez azonos mennyiségü hajtóanyagot használ fel. 

Az 1l hajtóanyaggal megtett út hossza a hajó fajlagos közegellenállásától és a motor leadott teljesitményétöl függ(leegyszerüsitve).

Tehát különbözö fajlagos ellenállású hajó ugyanolyan teljesitményü motornál

különbözö távolságot tesz meg, változik a motor fogyasztása ha azt a fogyasztás/távolság függvényében adjuk meg.

Remélem érthetö voltam. A gyárak által megadott motordiagramm a motorra vonatkozik, de nem egy hajó motor összafüggésre. Egy úszó hajó optimált motor/test/csiga párositásánál nem lehet nagy differencia a gyár által megadott és a valós fogyasztás között. A sikló testekknél nagy a szóródás. A vizzel érinkezö felület és a sebesség négyzetesen befolyásolja a felhasznált üzemanyag mennyiségét.

Előzmény: krezidiesel (897)