zolibá Creative Commons License 2005.12.09 0 0 1674

Szia balint81!

 

A magyar légiközlekedés szabályozásának helyzete csak bizonyos szempontból kaotikus. :))))

Az EU-n belüli rendszert valahogy úgy képzelheted el, mint az USA CFR (a többiek kedvéért: Code of Federal Rules = Szövetségi Törvénykönyv) és az egyes államok törvényeit. Vagyis van egy szint, ami mindenkire vonatkozik (EC Regulation = EK rendeletek), de azt ami nincsen központilag előírva, azt a tagállamok maguk szabályozhatják vagy kötelesek (ha EC Directive = EK Irányelv előírja) szabályozni. Az Unió ajánlásait (Reommendation) viszont nem kötelező betartani. Igaz, ha nagyon ajánlatos dologról van szó, a többi tagállam nagyon csúnyán is nézhet egy országra, ha nem fogadja meg őket és esetleg más módon (pld. költségvetési vita) nyomást gyakorolhatnak.

 

Magyarországon a helyzet elég érdekes. Leírom, én hogyan látom:

 

Amit az EU ír elő rendeletben az automatikusan kötelező. Így általában követelmény (lásd még Badonak írt soraimat) kidolgozott és elég világos. Ugyanakkor az államigazgatási rendszer nem igazán tudja kezelni kapacitás gondok, és nem jogszabályi szintű jó belső szervezeti szabályozások hiányában. Nincsen jó, átlátható, publikus belső eljárás rendszer. (Ez megfelelne az FAA Order szintnek, aki ugyan a hatósági embereknek szól, de mégis publikus, hogy az ügyfelek is értsék, mi hogyan megy és hogyan tudják ők is a legjobb és leggyorsabb eljárást elérni?)

 

Amit EU direktíva ír elő, már nem ilyen egyszerű. Az ugyanis az államra nézve azonnal kötelező, de a jogalanyokra (értsd: állampolgárok, jogi és természetes személyek) nézve csak akkor, ha nemzeti jogszabályt alkotnak hozzá. Ez nálunk eszméletlenül lassan megy (minisztériumi, kormány vagy parlamenti szinten is) és sok esetben nem is jó tartalommal. Néha túllő az EU célkitűzésein (ez az EK rendeletekben kiadott derogációs lehetőségek ki nem használásával is elérhető persze) és ezzel hátrányba hozza (pld.: légiközlekedési zajkövetelmények, amelyeket az EU által megkövetelt időpontnál jóval előbb vezettünk be), a hazai jogalanyokat az országot magát vagy éppen nem teljes mértékben fedi le a direktíva követelményeit (pld.: Kötelező légiközlekedési esemény és rendellenesség jelentés.)

 

Az a rész meg ami kimondottan nemzeti szabályozási körbe utalt, vagyis a tagállam azt és úgy tesz, ahogyan csak akar, hacsak nem EU szabályokkal ütközően teszi, az meg tartalmaz alkalmasint fehér foltokat, elavult és hibás szabályokat is. Ebbe  a körbe tartoznak azok a dolgok is, amiknek felühyeletét az EASA , mint kijelölt EU intézmény még nem vett át más szervezetektől. Szakszód apropóján pld. ilyen a JAR-FCL történet.  A JAA követelményei élő dokumentumok, így időnként módosulnak. Ezt a jogszabályok módosítási lassúsága - és tegyük hozzá, hogy a jogszabályalkotó érdektelensége - miatt nem tudja a rendszer lekövetni. Ugynakkor csak hivatkozva , esetleg a hivatkozott anyag magyar forítása és jogszabályi szintre emelése nélkül nem lehet kiadni a magyar jogszabályalkotási szabályok szerint.

 

Az utóbbi két bekezdésben foglalt rész ugyebár leginkább jogszabályalkotói problémakör. (persze lehet, hogy a végrehajtói szintű belső szabályozás itt sincsen vagy hiányos)

 

Az USA rendszere egyszerűbb. Ott az FAA igazgatójának, az "ADMINISTRATOR"-nak a törvény (és ott ez az Alkotmánnyal sem ütközik) közvetlenül ad szabályalkotási, illetve bizonyos, az írott szabályoktól eltérési jogot. Vagyis sokkal gyorsabb és rugalmasabb működést tesz lehetővé. A CFR Title 14 maga, ott sem módosul nagyon gyorsan és gyakran. És persze az FAA finanszírozása, létszáma sem összemérhető a PLH-val. Ott ugyanis az állam nem mostohagyerekként kezeli a légiközlekedést, hanem gazdasági húzóágazatként. Ezen a szemlélet kialakulásához persze sokkal járul hozzá az erős gyártó ipar, illetve az áthidalandó nagy távolságok miatti légi személy-, és árufuvarozás. A kisgépes, mint a jogegyenlőségből pozitívan részesülő, illetve a "nagy" iparnak hátteret biztosítónak elismert terület is profitál.

 

Szóval ez a helyzet. Ha az államigazgatási felelősségi/tevékenységi körök érdekelnek, javaslom a többször módosított "Légiközlekedésről" szóló 1995.évi XCVII. törvény lapozgatását.

Előzmény: balint81 (1668)