erbe Creative Commons License 2005.12.07 0 0 102
90-es évek elejétől a Skoda VW licensz keretében készül (Favorit, Forman, >>>). Én a korábbiak generátorát javítottam valamikor.
A legkisebb autógenerátor (Zaporozsecet kivéve, mert az nem szabványos) 450W (már amit én láttam). A dinamók kisebbek voltak. Régi MTZ generátorom is van, állandó mágneses, 180W.
Örülnél neki, ugye?!
Az akkumulátor nélküli felgerjesztésre már írtam javaslatot, kis állandómágneses (pl. autó fűtő v. hűtővent. motor). Nem kell nagyon variálni a hajtását, egy rugóval nekinyomatni a görgőjét kívülről az ékszíjnak. A görgő átmérőjével lehet szabályozni, mikor induljon a gerjesztés. Túlterhelődés ellen a rugóerővel lehet megvédeni. A megengedett teljesítmény felett megcsúszik.
Variálni is lehet:
Mechanikai szakember centrifugálregulátorral kiemelheti, elektromos meg, ha már termel a generátor és biztosítja saját gerjesztését, mágnessel.
Ha ráviszed a szabályzóra, az addig adja a gerjesztést a generátornak, amennyire beállítottad, afelett már nem terhelné a segédgenerátort, itt már csak a feszültség megfutása ellen kell egy terhelő ellenállás.
Normál 500W generátorból 1 KW-t kivenni legalább 5-6000 fordulat kell.
Ékszíjjal egyszerűbb és csendesebb is a fordulatszámemelés, így is legalább 2 fokozat kell. Hacsak nem vagy nagyon jól felszerelt gépész szakember!
A fordulatszám visszaesése a terhelés belépésekor törvényszerű, de egy kis hiszterézisen belül önkorlátozó (ha jól van méretezve a szabályozórendszer). Akkus külső gerjesztéssel meg lehetne fojtani, de ott is követelmény egy fordulatszám jeladó, ami megintcsak legegyszerűbben egy kis áll. mágneses motorral oldható meg (fordulatszámfüggő feszültségszint).
Előzmény: Robz (100)