actionman Creative Commons License 2005.12.06 0 0 839
Mielott konkretan belevagnek, hadd tegyek egy kitetelt: a Bibliat a Bibliaval fogom magyarazni (mert Isten nem mond ellent onmaganak), tovabba fogadja el mindenki azt, hogy Isten letezik, es o olyan, amilyennek a Bibliaban kijelenti magat, ill. nem lehet egy szoveget a kornyezetebol kiragadva ertelmezni. Ugy velem, csak ilyen kiindulasi alapnal lehet vitatkozni a Biblia "ellentmondasairol".

Legyen akkor vitainditokent eloszor az oles "ellentmondasa".

Szabad-e ölni?

* 2 Móz. 20,13 "Ne ölj."
* 3 Móz. 24,17 "Ha valaki agyon üt valamely embert, halállal lakoljon."

ezzel szemben

* 2 Móz. 32,27 "Ezt mondja az Úr, Izráel Istene: Kössön mindenitek kardot az oldalára, ... és kiki ölje meg az ő attyafiát, barátját és rokonságát."
* 1 Sám. 6,19 "... És a nép szomorkodott, hogy az Úr ily nagy csapással [az eredeti szöveg szerint: mészárlással] sújtotta vala a népet."
* 1 Sám. 15,2-3.7-8 "Így szól a Seregek Ura [az Úr]: ... Most azért menj el és verd meg Amáleket, és pusztítsátok el mindenét; és ne kedvezz néki, hanem öld meg mind a férfit, mind az asszonyt; mind a gyermeket, mind a csecsemőt; mind az ökröt, mind a juhot; mind a tevét, mind a szamarat. ... Saul pedig megveré Amáleket ... a népet pedig mind kardélre hányatá."
* 4 Móz. 15,36 "Kivivé azért őt az egész gyülekezet a táboron kívül, és agyon kövezék őt, és meghala, a miképen parancsolta vala az Úr Mózesnek."
* Hós. 14,1 "Meglakol Samaria, mert daczolt az ő Istenével. Fegyver által hullanak el; csecsemőik földhöz veretnek, és terhes asszonyaik ketté vágatnak."
* Zsolt. 137,9 "Áldott legyen, a ki megragadja és sziklához paskolja kisdedeidet!"


A Tizparancsolatban Isten azt mondja a valasztott nepnek: ne olj. A mozesi tv-ek kimondjak, hogy aki megol egy embert, annak meg kell halnia. Nyilvan az ilyet valakinek meg kell olnie (valojaban tobb ember hajtja vegre az iteletet), pedig nem lenne szabad embert olnie. Paradox helyzet mar az 1-2. sorban.... es akkor meg a haborukrol, ahova szinten olni mennek az emberek nem is beszeltunk.

Azonban a "ne olj" nem azt jelenti, hogy az emberi eletet soha es semmilyen korulmenyek kozott nem lehet kioltani, hanem ugy ertendo, hogy ne gyilkolj meg embert. A torvenyes kivegzes nem gyilkossag, de ha te megvarod lesben Belat a sotetben, es leszurod, az gyilkossag. Azt meg nem mondtam, hogy az (minden) ember bunos. A fenti idezetek olyan eseteket irnak le, amikor az emberek Isten iteletet hajtjak vegre a bunosokon. Ez pedig nem bun. Bun ugyanis az, amikor az ember akarata nem talalkozik Isten akarataval.

Nehany idezet valoban elszornyulkodteto lehet, de erre nem tudok jobbat mondani, hogy ilyen sulyos dolog a bun es a buntetes.

ActionMan