bado Creative Commons License 2005.11.29 0 0 1664

Hirtelenjében több téma is előjött, ha mindet nekiállnék kivesézni, jó hosszú lenne a hozzászólás. Így csak címszavakban:

 

PLH

- mint már akkoriban írtam, a PLH-nál néhány éve igenis pozitív változás történt az ügyek kezelésében, illetve a kollégák hozzáállásában, valóban a legtöbb (főleg a "régi bútordarab" péelhás kollégáknál hiányzik az a bürokrata rétestészta-húzó ráérős ügyintézés, ami egyébként sok hivatalban általános. Amennyiben idejük engedi (mert a létszámhiány valós és túlterheltek) és minden nagyjából oké, nem húzzák el az ügyintézést a végső határidőig. Mondom, ez főleg azokra a kollégákra jellemző, akik tényleg saját tapasztalatból is ismerik, hogyan is működik ez a repülés nevű vircsaft. A fiatalabbak sem rosszindulatúak, de ők már úgy vannak nevelve, ahogyan azt ez az EASA (régebben JAA) nevű sóhivatal elképzelte), de a maguk módján ők is segítőkészek. Hibásnak tartom a káderrendszert (bocsánat, most humánpolitikának kell hívni) abban, hogy a hatóságnál lévő embereknek többéves gyakorlati tapasztalatuknak kellene lenniük, mielőtt a másik oldalra kerülnek, így talán nagyobb lenne a rálátásuk arra, hogy mit és hogyan lehet alkalmazni a valós életben. Ezek a fiatalabb kollégák gyakorlatilag az iskolapadból kerültek a PLH-hoz és nem igazán vannak sok dologban képben, amit pedig ismerni kéne, hogy ne csak a kopasz paragrafust alkalmaztassák a kuncsafttal, hanem szelektáljanak a szabályok alkalmazásának minőségében. Ehhez viszont az államnak meg kellene fizetnie a neki dolgozó embereket és akkor tapasztalt, nagy gyakorlattal rendelkező hatósági emberből is sokkal több lenne. De amíg agy üzemeltető szervezetnél 2x, 3x, sokx többért lehet robizni, mint a hatóságnál...

- Nagyon nagy hiányosság a PLH-nál az ügykezelés - hm - döcögős rendje, kőkorszaki szintje. Bonyolult a belső ügykezelés, lassú, tele olyan hoibalehetőséggel, ami miatt megakad, sőt eltűnik egy egy ügy. Ezen bizony változtatni kéne, mert nem mindenki tud utánajárni az elakadt, eltűnt kérelmei után, mint én (kb.50 m-re van a munkahelyem a PLH barakktól).

A létszámhiánnyal összefügg, hogy a PLH munkatársak sem ismerik olyan szinten a sok hülye új EU jogszabályt (szerintem nem is lehet), ami elégséges lenne számukra és számunkra is. Egy dolgot ezerféle módon értelmeznek, mivel csak felszínes ismeretekkel rendelkeznek róla (mentségükre legyen mondva, hogy vagy intézik a napi ügyeket, vagy megismerik az állandóan változó több tízezer oldalnyi baromságot. Egyébként fentartásaim vannak az olyan jogszabályokkal kapcsolatban, mely pl. 25 oldalas és van hozzá 200 oldal magyarázat. Márpedig az EU jogszabályok a repülésre - feltételezem másra is - ilyenek.).

- sajnos semmit sem változott a magyar jogalkotás a repülésre vonatkozólag. Hiányos, feleslegesen túlbonyolított (lásd pl, a 20/ 2000-t, amely a JAR OPS-1 fordítása volt, de szigorúbb kiadásban, a JAA a kereskedelmi repülésre alkotta, a magyar jogszabály mindenre, az utolsó sárkányrepülőre, hőlégballonra is ráhúzta).

- Igen nálunk baromira félnekaz EASA-tól. Minden leírt betűt köbe vésettnek gondolnak és minden alkalommal mindenki fosik, mit mond az EASA. Beszélgettem PLH-s kollégákkal, akik sűrűn járnak külföldön, arra 270-es irányba, közös tapasztalatunk, hogy ott rengetegszer vastagon sz@rnak az EASÁ-ra. Mi mindent rögtön akarunk teljesíteni, sőt túlteljesíteni (közben kilóg a seggünk a gatyából). Én is tapasztalom gyakran a faházban a "mit szól ehhez az EASA"-fílinget.

- Vegyük tudomásul, hogy a PLH is jogalkalmazó, nem jogalkotó. Személyes beszélgetésekből tudom, hogy a jogalkotásban csupán annyiban vesznek - néha - részt, hogy kiadnak nekik valami részfeladatot szigorúan lehetetlenül rövid határidővel, amit mégis valahogy leküzdenek, összeállítanak valami nagyjából alkalmazható tervezetet, aztán a minisztériumból kijön egy nyomaiban sem hasonló, gyakorlatilag alkalmazhatatlan végtermék. Sokszor volt olyan tapasztalatom, hogy kétségbeesésemet látva hatósági kollégák is mondták, hogy tudják, hogy ez marhaság és nem lehet betartani, de nekik ezt kell megkövetelni. Higgyék el a kétkedők - anélkül, hogy felmagasztalnám a hatóságot - a PLH-s srácok is próbálkoznak működhetővé tenni ezt a rendszert, amennyire rajtuk múlik, de ez az új szabályzás ennek ellene van. Valahogyan most nagyon sokszor egy hajóba kerültünk mi kuncsaftok és ők a hatóság. És ez bizony nem azt jelenti, hogy minden murva jól műkszik és béke, meg nyugi van, hanem pont az ellenkezőjét!

 

Alapjában véve a legnagyobb kaffardot abban látom, hogy a jogalkotók (minisztérium, Országgyűlés, stb.) és a repülő szakma között olyan csillagászati távolság van, aminek eredménye az EU törvények, szabályok értelmezés nélküli elfogadása és alkalmazása, magyar jogszabályok a szakmai feltételek ismerete nélküli megalkotása, gyakorlatilag egyre magasabb, egyre leküzdhetetlenebb akadályok beépítése ebbe az iparba. És a leghalványabb nyomát sem vélem felfedezni, hogy ezt a távolságot a jogalkotók csökkenteni akarnák. A szakmát már nem az azt ismerő szakemberek szabályozzák, hanem teljesen outsider jogászok, akiknek mindegy, hogy ma a repülésre, holnap a vendéglátásra, holnapután az exporttevékenységre kell jogszabályokat alkotni, se egyiket, se másikat nem ismerik még azon a minimális szinten sem, hogy ahhoz a rendszerhez alkalmazható szabályt alkossanak. De a munka után hátradőlnek és elégedettek, milyen remek dolgot hoztak létre.

 

A hatósági díjakról pedig... csak a fejem durran el. Annyira kilóg a lóláb, hogy itt csak arról van szó, hogy lehetőleg a kuncsaft tartsa el a hatóságot. Adózunk mindenért, de ez nem elég az állam saját maga működésére, még lenyúl. Igenis, kis cégeknek (és Mo.-n leginkáébb azok vannak) az évről évre növekedő hatósági díjak már nagyon-nagyon komoly anyagi problémát jelentenek! A sportrepülők joggal felháborodottak, hiszen gyakorlatilag lehetetlen sportrepülésből azt az évi sokmilliót előteremteni, amit be kéne fizetni az eljárásokhoz. De a munkarepülés (és kereskedelmi repülés) is vakarhatja a fejét, miből? Én egyszerűen felháborítónak tartom!

 

Na egyelőre ennyit, aztán majd még eszembe jutnak dolgok.