RhB Creative Commons License 2005.11.07 0 0 264

Hosszas idézet a saját #46-os hozzászólásomból:

 

"Pesze, mert az én kis kedvencemmel (CPRail) nem foglalkozol eleget. :-))) A CPRail-nál van (volt?) olyan vonat - a honnan-hova dolognak csak otthon tudok utánanézni - , amely 11 db SD-40/SD-45 mozdonnyal ment, elöl 4, középen 3, hátul 3. Itt viszont az volt a trükk, hogy nekik van (volt?) olyan SD-40-2, amelyet rádión keresztül lehet távirányítani, ezeket onnan lehet megismerni, hogy az orr-részük hosszabb. Egy fent említett vonatnál minden mozdony-csoportban elég egy ilyen rádió-távirányítós mozdony, az egész vonathoz pedig elég (lenne) egy mozdonyvezető.

 

Persze ez a sok mozdony csak a hegységen való átkeléshez kellett, az út elején csak elöl van 3 mozdony. Ráadásul ezek is spéci mozdonyok. Amúgy egy érc vagy szénszállító vonatról van szó, böszme nagy, és ugyancsak spéci kocsikkal, ha jól emlékszem a szerelvény 12000 tonnás. A töltés automatikusan történik, a vonat fix, kb. 3 km/órás sebességgel halad el a töltőnyílás alatt. Közben a sebességet fixen kell tartani az első és az utolsó kocsinál is, miközben a szerelvény xxx tonnásról 12000 tonnásra duzzad. Ezért a mozdonyokat számítógép vezérli, a súllyal együtt növeli a teljesítményt vagy vonóerőt vagy ki tudja mit, nem vagyok szakember. Ezekből a számítógép vezérelt mozdonyokból sincs sok, ezért ezek az első adandó alkalommal visszafordulnak."

 

A hétvégén a California Zephyr anyag keresése közben előkerült az ominózus cikk (csak fénymásolat). Nos, hát így jár az, ha - ráadásul az amcsi témát régóta hanyagló - valaki emlékezetből idéz egy sok évvel korábban olvasott cikkből. A 4+3+3=11 -et már akkor is többen kifogásolták, amire akkor azt mondtam, hogy a 11 biztosnak tűnik, lehet, hogy 4+4+3 volt. Na, ez az egy stimmelt!

 

Gázos az "SD40/SD45" kijelentés, ugyanis a CPRail-nak nincs SD45-öse. A valóságban SD40/M630/M636 kombináció volt. (Az M630/M636 az ALCo C630/C636-nak a Montreal Locomotive Works/MLW által gyártott változata.)

 

A másik rosszul felidézett dolog a mozdonyok távirányítása volt. Ennél a vonatnál nem a rádiós (Snoot Nose) SD40-et használták, hanem a középső 4 mozdony előtt egy külön kocsiban a rádiós berendezés (ún. Robot Car). Attól persze még lehet - sőt valószínű -, hogy elől egy ilyen mozdonyból vezérelték a középső mozdonyokat, de erről a cikk nem tesz említést.

 

A 12000 tonát majdnem eltaláltam, 88 db kocsiból állt a szerelvény, egyenként 105 tonna szénnel megrakva, egy kocsi teljes súlya 132 tonna * 88 = 11616 tonna (csak a kocsik). Ehhez jön a 11*180= 1980 tonna mozdony (= 13596 tonna), plusz a Robot car plusz a caboose. A szerelvény teljes súlya több, mint 13600 tonna!

 

A töltési sebességre megint rosszul emlékeztem, ez helyesen "50 feet per minute". azaz kb. 0.9 km/h.

 

A cikkben van egy jó kis ábra, hogy útközben mikor és hogyan variálták a mozdonyokat, ezt majd beszkennelem és beteszem ide. A cikk egyébként a Model Railroader 1971 októberi számában jelent meg, és alapvetően arról szólt, hogyan csináljunk ilyen önürítős kocsikat N-es méretarányban.

Előzmény: RhB (46)