Úgy látom még nem volt.
Egy cikk a mai Délmagyarból (elsősorban vpeti kedvéért, Ő ugrik az ilyesmire ;-) ):
Kaminok zajjal, porral
A közúti áruszállítás károkat okoz
Kistelek főterén, Balástya főutcáján, Szeged belvárosán zúdul keresztül a Balkánra irányuló teherforgalom. A kamionok szinte letúrják az aszfaltot az utakról, zajuk, kipufogógázuk az út mentén élők életét keseríti. Szeged határában 2371 teherautó dübörög el egy átlagos napon. Elkerülő út, autópálya épül, a környezetvédők azonban vonaton fuvaroznák az árukat.
Egyetlen kamion annyi kárt tesz az útban, mint százezer személykocsi. A Levegő Munkacsoport adatai szerint évi több száz milliárd forintnyi kár keletkezik évente az utakban és a környezetben a közúti áruszállítás miatt. Lukács András elnök arra figyelmeztet: a kamionok által megrongált utakon a többi autós kára sokszorosa az útban keletkezett kárnak. A gond az, hogy ezeket nem az okozó téríti meg, hanem mindannyian közösen viseljük.
Lukács András hangsúlyozza: a dízel motorok levegőszennyezése a legveszélyesebb, hiszen a kibocsátott apró részecskék a tüdő legmélyebb zugaiba is eljutnak. Az Európai Unió által elvégeztetett kutatások szerint Budapesten egy ember átlagosan három évet veszít el az életéből a légszennyezés következtében. A kamionok zaja pedig általában meghaladja az egészségügyi határértéket.
Az elalvó, a vezetési időt túllépő vagy gyorsan hajtó kamionsofőrök súlyos baleseteket okoznak. Szintén uniós vizsgálat a 2004 előtti 15 tagállamra vonatkozóan kimutatta: ha betartanák a vezetési időre vonatkozó korlátozásokat a fuvarozó cégek, akár felével is nőnének a költségeik.
A környezetvédők a vasút nagyobb szerepvállalását szorgalmazzák az áruszállításban. Az út elejét és végét szükség esetén persze közúton tenné meg az áru, de a jól szervezett kombinált szállítás jelentős tranzitforgalomtól szabadítaná meg az országot. Ehhez azonban szerintük állami ösztönzés kell, valamint az, hogy a közúti áruszállítók az összes általuk okozott hatás költségét viseljék. Svájcban például minden útvonalon, minden áruszállításért útdíjat kell fizetni.
A kamionszállító vonatokat a környezetvédők félmegoldásnak tartják, hiszen a 35 tonnás kamionból 15-18 tonnát tesz ki maga a jármű, azt is el kell vinni. Ráadásul a nagyon drága és karbantartás-igényes, alacsony Ro-La vagonok sokkal jobban tönkreteszik a síneket, mint a hagyományos vasúti kocsik. Magyarország nemzeti jövedelmének jó részét a közúti tranzitfolyosók építésére költi. Új tranzitutak létesítését a környezetvédők tüneti kezelésnek tartják, szerintük az államnak a kombinált közúti–vasúti fuvarozás fejlődését kellene ösztönöznie.
Kombinált szállítás
A hazai tranzitforgalom 8 százalékát „emelték át" Magyarországon kamionszállító vonatokon a korábbi években. Ez a forgalom azonban csökken, jobban megéri a járműnek saját kerekén menni. A konténerek, csereszekrények, félpótkocsik vasúti szállítása növekszik, ennek 80 százaléka zárt irányvonatokban robog át az országon. Ez a MÁV forgalmának 11 százalékát teszi ki, de a GYSEV-nél az arány 40 százalék.