orcinus-orca Creative Commons License 2005.05.10 0 0 117
Mi is a kifogás: Szex és erőszak.

Nos. A fikciós irodalomban vannak tematikák: ilyen pl. a fantasy, a horror vagy a krimi, stb. A Korbács a fantasyt vegyíti horrorral.. A horrorisztikus elemek tehát a tematika választásából adódnak. Ezen fennakadni egyszerűen értelmetlen: olyan, mintha egy krimiben fennakadnánk a bűncselekményen.
A szex a mindennapi élet része. Ha megnézem mondjuk, hogy kb mi az átlag, és mondjuk a Korbács hány hónapot, évet ölel fel, szerintem még rendkívül visszafogottnak is minősíthetjük. A szex-ábrázolás másik része a horrorral van összefüggésben: mi lehet elborzasztóbb, mint amikor egy félig boszorkány - félig gonosz szellem "megerőszakol"?! Megintcsak a tematikánál vagyunk. A horror márcsak ilyen. Ezért hívják horrornak.

Ha megnézzük a modern irodalmat, a szex és az erőszak ábrázolása mára bevett és elfogadott dolog: mindkettő az életünk része. Barker a Korbács esetében a fantasy részeket azzal erősítette fel, hogy egyébként egy reális közegbe, a való világunkba ágyazta be. Az pedig Barker jellegzetessége, hogy több-kevesebb horrorisztikus elemt tesz a műveibe. Meglehetősen zsigerieket: ezzel is szembesítve az embert önnön sötét felével.

A kérdés tehát nem az, hogy lehet-e egy műben szex és erőszak, ezt a (szép)irodalom már régen eldöntötte.

Általában véve a tematika azt is megmutatja, hogy melyikből mennyi az ildomos.

A kérdés inkább az, hogy az író ezeket az elemeket milyen érzékkel alkalmazza, illetve hogy az általános színvonal, írói képesség milyen.

Nos, Barker ebben jól teljesít: meglehetősen mértéktartóan és a helyén kezeli az elemeket (tehát jó, sőt, sokak szerint nagyon jó horror/fantasy író), valamint az általános írói képessége is rendben van (bár irodalmi Nobel-díjat nem fog kapni, természetesen).