Attól függ, melyik. Mert ugyebár ahány ház, annyi szokás...
A Nyeva TZM két rakétát vitt, azzal rátolattak az indítóállványra, és a rakétát egyszerűen áttekerték a töltőpályáról az indító pályára. Hogy az állványhoz pontosan oda lehessen állni, erre volt az úgynevezett töltőhíd. Lemezből készült híd volt, és ha pontosan rááltak a töltőkocsival, akkor már nem kellett sokat variálni a rakétával.
A közepes rakéta töltőkocsija az indítóállványra merőlegesen, az elé állt. átfordították a töltőpályát, összecsatlakoztatták az indítópályával, majd a rakétát itt is áttekerték az indítóállványra.
A Vegánál valamivel bonyolultabb volt a helyzet. Ott kétfajta töltőkocsi volt. Az egyik a TZM (szállító töltő kocsi), ami szállította a rakétát és képes volt az indítóállványra tölteni. Az állványra rá kellett tolatni és a rakétát némi egyeztetés után lehetett áttekerni. Ám a Vega rakétáját nem az állványon tartották, hanem a ZM kocsin (automata töltő kocsi), ami egy kapcsoló hatására képes volt a rakétát rátölteni az állványra. Sajnos a TZM-ről a ZM-re közvetlenül tölteni nem lehetett, feltétlenül közbe kellett iktatni az indító állványt. Néhány képet felrakok, abból talán láthatod azt, amit magyaráztam.
1. A Nyeva TZM ugyanúgy nézett ki, mint a Pecsora TZM-je. Ezen a képen felülről látod a dolgot, és bár a TZM le van ponyvázva, a beállást láthatod. És a töltőhidak is jól láthatók.
2. A képen a Nyeva indítóállvány töltőhídját látni. Csak a ZIL hátsó kerekeivel kellett ráálni, és már mehetett is a töltés.
3. A képen a Volhov TZM azon elemét láthatod, aho a töltőpályát el lehetett fordítani. Látod az íves kényszerpályát, ami a töltőpálya elforgatása közben egyeztette a töltőpálya magasságát az indítópálya magasságával.
4. A kép első harmadában láthatod a két töltőhidat. Az egyiket a ZIL-131 két hátső tengelye közé kellett venni, a másikra ekkor pont rákerült a TZM kereke.
5 - 6.A képeken a TZM és az indítóállvány látható abban az állapotban, amikor a két pálya egyeztetése megtörtént, de a rátöltés még csak ezután kezdődik. Az egyiken látod is a töltőhidakat. A másikon nem látom, de úgy rettentő macerás volt a rátöltés, mert nem volt azonos magasságban a töltő- és indítópálya.
7. Ez a Vega TZM. Rá kellett tolatni az indítóállványra, és mehetett fel a helyére a rakéta. Az állvány mellett volt egy beton híd, ami a TZM kerekeit rávezette a töltési helyzetre. Ha nem volt nagyon béna a sofőr, akkor nem volt nagy dolog. Én egyszer kipróbáltam, gyakorlat nélkül is meg tudtam csinálni.
8. A ZM kocsiról sajnos csak egy olyan képet tudok mutatni, ahol a ZM fent van a szállítókocsin. Ez a masina tudta automatikusan a rakétát feltölteni.
Nem voltam túl hosszú?







