Nem is arról van szó, hogy kizárja. Hanem arról, hogy 1) mit vált ki az emberben a zene, és 2) hogy mit hoz ki az emberből a zene – mert ez két különböző dolog, ahogyan Mad-árka is pedzegeti.
A második esetben az ember megszabadul valamitől a zene által, a zene elzsongítja, öntudatlanná teszi, leszívja a haragot, a melankóliát, illetve bármilyen más érzést, vagy mozgásra, táncra, énekre indít – a lényeg, hogy energiát von el a hallgatójától, kifárasztja. A zene itt a belefeledkező önkifejezés vagy a felejtés eszköze. (“
ha mérges vagyok és rosszkedvű, akkor sepulturát akarok hallgatni, autóban utazáshoz meg klasszikus zenét”)
Az első esetben pedig az ember gazdagabbá válik a zene által, a zene megélővé, tudatossá teszi, lazítja, vadítja, lázítja, lágyítja – a lényeg, hogy energiával tölti fel, a hallgatója éberebb, élőbb lesz, mint nélküle lett volna, és nem azt érzi, hogy kiadott, hanem hogy kapott, felszívott valamit. (“
A zenével eleve úgy vagyok, hogy van számomra egy művészetibb vonala, amit fekve, behunyt szemmel fogadok be, s csak rá figyelek. Nekem ez a magasabb rendű élmény.”)
“úgy vettem ki Balázs eddigi hozzászólásaiból, hogy a primitívebb válfaja a zenehallgatásnak hat a minőségibbre. („…szerintem aki képes primitíven (is) szórakozni, az nem igényes.”)” – képzeljünk el egy keményzene-rajongót, aki kitombolja magát a koncerten, és a végén azzal az érzéssel megy haza, hogy fergeteges élményben volt része, kifárad fizikailag-érzelmileg, és képzeljünk el másvalakit, aki a szobája négy fala közt lehunyt szemmel hallgatja ugyanazt a dübörgést, és ez felrázza, doppingolja – hatására mélyebben érez, merészebben asszociál, a zene valamilyen lenyomatot hagy a tudatában. A “primitívség” és “igényesség” minősítő szavak, amikor még azt sem tisztázott teljesen, miket minősítsünk velük – az önfeledt kiáramlás és a felszívó tudatosság jobban megfogja a különbséget.
“Én nem érzem ezt a hatást a kétfajta „szórakozás” között. Szóval az érdekelne, hogy hol van meg mégis ez a kapcsolat? Vagy miből következik, hogy primitív szórakozás után nem lehet igényesnek lenni?” – nem az időbeli sorrend itt a kérdés, hanem az ember alaptermészete, ami behatárolja az igényeit – ki-ki olyan mértékben jár tombolós koncertekre, illetve marad kizárólagosan és “négyszemközt” a hangokkal, amilyen mértékben jellemző rá az érzelmiség/extrovertáltság vagy az asszocivitás/introvertáltság.
„ezek a korlátok leginkább rád érvényesek, te vagy, aki elitizmus címmel kizárod a "lenti" dolgokat, ugyanakkor másnak erre lehet, hogy nincs szüksége, mert értékelni tudja a teljes spektrumot” – képzeljük el a teljes spektrumot mondjuk úgy, mint egy olyan skálát, ahol a mínusz százason vannak az erősen befelé forduló természetű emberek, akik az elmélyülés igen előrehaladott fokára képesek, a plusz százason azok, akik gátlástalanul exhibicionisták, többszörös egóbajnokok, és bátran kiteszik, amijük van, a nulla körül vannak a se ilyen-se olyan, a téma szempontjából mondhatjuk hogy érdektelen emberek. Értékelni lehet a teljes spektrumot, de bejárni mínusz száztól plusz százig csak az tudja, aki nagyon erősen polarizált, rendkívüli személyiség - és ehhez bizonyára nem kevés meghasonláson keresztül vezet az út -, szóval legtöbbünk számára az, hogy milyenek vagyunk, és mit kedvelünk, vagy egyáltalán mi jut el hozzánk, tetszik, nem tetszik, ezen a spektrumon egyfajta korlát.