elemes2 Creative Commons License 2005.04.01 0 0 7989
Hír:
    A tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón bejelentésre került, hogy a kabinet nem kíván élni a tavaly alkalmazott eszközzel, s így a 250 Ft feletti üzemanyag árszintnél nem csökkenti a fogyasztási adó tartalmat. A hivatalos indoklás szerint az erre fordítandó összeget a kormány az árvízi védekezés helyzetének javítására szánja
Szabatos magyar fordítás a portfolio jóvoltából:
    Érdemes egy kicsit a tavalyi kompenzáció mechanizmusára pillantani és ezután megítélni, hogy miről is lehet szó ténylegesen.  Tavaly májusban az Országgyűlés adott felhatalmazást a kormánynak arra, hogy ha az üzemanyagok átlagárai jelentős mértékben emelkednek, a magasabb áru értékesítésből származó áfa-többlet bevételt a jövedéki adó mérséklésére fordítsa és ezzel tompítsa a drágulást.

    Az üzemanyagok árképzése a következő:
    Termelői ár
    + fogyasztási adó = ÁFA alap
    + ÁFA = fogyasztói ár

    A fenti képletből egyértelmű, hogy a kormány tavaly egy olyan adóbevételtől állt el (az adótartalom csökkentésével 250 Ft-os árszint felett), amit nem is tervezett be a költségvetés bevételei közé. Bár a költségvetés adóbevétel tervezésének részletei nem ismertek, de kizártnak tűnik, hogy a kormányzat a világpiaci árak ismételt megugrására számítva 250 Ft feletti üzemanyagárral kalkulálta volna a benzinből származó fogyasztási adó és ÁFA bevételeket. Előzőek egyenes következménye, hogy a kormány idén realizálni szeretné az adó megállapítás mechanizmusából keletkező, de nem tervezett adóbevételt, amit a tavalyi évben nem tette meg.

    Szó sincs arról, hogy a tavalyi mechanizmus életbe lépése esetén a kormányzatot többlet ráfordítás érné, inkább egy nem tervezett bevétel realizálódik. Jól hangzik, hogy ezen összeg az árvízi védekezésben kerül felhasználásra, ugyanakkor a többlet adóbevétel a világpiaci ármozgás kiszámíthatatlansága miatt nem tervezhető, így a többletet (mint ténylegesen elkönyvelt és bevételezett összeget) maximum jövőre fordíthatja a kormány a gátak megerősítésére. A gátak felújítási és építési munkálatai ugyanis nehezen tervezhetők real-time párhuzamosan a hetenként változó üzemanyagárral és az ebből adódóan ingadozó adóbevétellel.

    A valós indoklás minden bizonnyal az lenne a kormányzat részéről, hogy a költségvetési deficit leszorítása igen komoly erőfeszítéseket igényel, így a kabinet nem kíván elállni ettől a nem várt, de az egyenleget kedvezően befolyásoló többlet adóbevételtől.
Vajon miért nem lehetett igazat mondani? Legalább egy ponton koherens lett volna amit a kormányszóvivő és amit a pénzügyminiszter mond...