vasutTOM Creative Commons License 2005.03.06 0 0 501
 
A DH 30 M mozdonyok (Mk33) KBK-Kód: 2393
Sorozat: Mk33-00 Pályaszámcsoport: 01..03 Gyártó: Uzina 23 August Gyári típusjel: DH 30 M Gyártási év: 1974

Az egykori perecesi kisvasúton a Miskolc környéki szénbányákból gőzmozdonyokkal szállították a szenet, többekközött a diósgyőri vasgyár számára is. Volt a gyárnak is egy belső kisvasúti hálózata, a perecesihez hasonlóan 1000 mm nyomtávval. Bár vágánykapcsolat is volt köztük, forgalmilag mindig külön álltak.

A vasgyár belső hálózatán a gőzösök és korábbi kisebb teljesítményű dízelmozdonyok leváltására szerezték be ezt a típust.

A gépeket a romániai Uzina 23 August gyár készítette, a MÁV M43, M47 mozdonyaihoz hasonló külsö kivitelben.

Ütköző- és vonókészülék: A gépeket a kisvasutakra jellemző központi ütköző-vonókészülékkel látták el, bár 1000 mm nyomtávon már a két ütközős, csavarkapcsos megoldás is létezik. (pl. Borsodnádasd)

Motor: A mozdonyba Maybach-Mercedes licenc alapján gyártott MB 836 B típusú 6 hengeres dízelmotort építettek be.

Dízelmotor Gyártó: Uzina 23 August Típus: MB 836 B Névleges teljesítmény: 310 LE Hengerek száma: 6 Hengerátmérő / lökethossz: 205/175 mm Lökettérfogat: 29,6 liter Fordulatszám: 1450/perc Tüzelőanyagkészlet: 900 l Kenőolajkészlet: 100 l

Erőátvitel: A motor egy TH 5 R-V1 típusú hidrodinamikus hajtómű és egy mechanikus irányváltón keresztül hajtja a főkeret végén elhelyezett vaktengelyt, erről rudazat közvetíti a hajtóerőt a három tengelyre.

Fék: Fékezésre kézifék és légfék áll rendelkezésre, két fékezett tengellyel. A légfék csak a mozdonyra hat, 80%-os fékviszonnyal. Szintén pneumatikus működtetésű a homokoló és a légkürt.

Vezetőállás: A mozdonynak két vezetőállása van, melyeket egy vezetőfülkében átlósan helyeztek el. A mozdony vonóereje egy 15 fokozatú menetkapcsolóval lehetséges. A sebességmérők Hasler típusúak.

A mozdonyvezető kényelmét szolgálja, hogy a vezetőállás a motor hűtővizével fűthető.

Jelzések: Látható jelzések adására a mozdony mindkét végén 2-2 jelzőlámpa és 1-1 fényszóró van felszerelve, melyek 24 V feszültséggel működnek.

Sajnos az 1990-es évek gazdasági válsága miatt a mozdonyokat leállították, az Mk33-02 psz. gépet még 1988. októberében selejtezték és elbontották. 1990-ben a diósgyőri gyár selejtezte a másik két mozdonyt is, majd 1994 körül szétvágta.

Érdekességképpen említendő, hogy az Mk33 sorozatjelet bár a MÁV szabványok figyelembevételével kapták a gépek, de a MÁV-tól függetlenül, csak belső, gyári számként. (A kétszámjegyű sorszám már nem is felel meg a MÁV pályaszámoknak.) Ezen számok mellett volt a gépeknek egy általános ipari számuk is, rendre B 30 2001 - 2003. A két szám egyidejűleg létezett.

Általános adatok Tengelyelrendezés: C Nyomtávolság: 1000 mm Ütközők közötti hossz: 7200 mm Tengelytávolság: 2x1450 mm Legnagyobb magasság: 3500 mm Legnagyobb szélesség: 2580 mm Kerékátmérő: 1000 mm Bejárható legkisebb ívsugár: 28 m Szolgálati tömeg: 33 t Tengelyterhelés: 11 t Eng. legnagyobb sebesség: 24 km/h

[2393] Fényképek a mozdonyokról Pályaszám Felvétel helye Dátum Fotó Mk33-01 Diósgyőr


[vissza]

Előzmény: m61019andras (500)