vasutTOM Creative Commons License 2005.01.31 0 0 385

Sajnos azokról nem de talán pétről és notáról VasuTOM tud írni.

 

Megpróbálom leírni a két iparvasútat.

 

Péti Nitrogénművek:

 

A péti gyár iparvágánya Várpalota állomásról az ún. péti vontatóvágányon keresztül közelíthető meg. Két nagyobb részre van osztva az iparvasút:

A "régi gyár" a 4/1 számú nyíltvonali váltón át a volt "cseri" rakodón keresztül érhető el. Itt vannak a régi erőművi, olajgyári, savüzemi vágányok. Régebben itt MÁV vasúti raktár is működött. Volt itt egy 600 mm-s kisvasút is. A mozdonyok megmaradt példányai jelenleg Kemencén vannak. A normálnyomközű gépeknek egy két vágányú mozdonyszín is van, amit már nem használnak. A gyáregység kiszolgálását régebben a MÁV végezte. Naponta több alakalommal volt iparmenet a gyárba. Jelenleg csak a gyári mozdonyok járnak ide. 

Az "új gyár" vagy szaknyelven csak "F" vágány. Itt van az "F" és az "R" pályaudvar. Az "F" vágányon volt MÁV kereskedelmi és forgalmi szolgálat is. Az állomás Várpalotai oldala helyszíni állítású váltókkal rendelkezik. A gyár felöli vége DOMINO rendszerű, fényjelzős. Itt valamikor komplett irányvonatokat állítottak össze, amit M62-s mozdonyok vittek. A vonatokat itt fékpróbázták és Várpalotán megállás nélkül haladtak keresztül. Jelenleg a MÁV gépek csak ide járnak ki. A várpalotai rendelkező és a helyi térmester engedélyével. A be és kijárati vágányutat a vonatvezető állítja be a menet részére. Körbejárás után a gyáriak által összeállított elegyet viszik be Várpalotára. Itt van még MÁV raktárnok, de már emlegették ennek megszűntetését is. Van itt is egy kétvágányú mozdonyszín. Az "R" pályaudvaron műtrágyát és ammoniát rakodnak.

 

Inota gyártelep:

 

Az inotai iparvágányok Várpalota állomásról az ún. inotai vontatóvágányról érhető el. Itt is két részre osztható az ipartelep:

Erőmű iparvágánya jelenleg nincs használatban. Ide valamikor több ezer tonna szén érkezett naponta. A nagyobb vonatok tolómozdonnyal közlekedtek a nagy emelkedésű pálya miatt. A MÁV gépek csak vonatokat vitték fel illetve az itt összeállított üres kocsikat hozták le. A helyi tolatást egy A21-sel végezték az erőmű dolgozói. A rakott kocsikat párosával buktatták. Volt itt egy tartalék csúcs erőmű is ami pakurával működött. Ez csak szükség esetén lett beindítva. Óránként 50 m3 pakurát fogyasztott el. Ide 4 tengelyes tartálykocsikban érkezett a fűtőanyag.

Alumínium kohó iparvágánya az erőmű előtti váltóval ágazik ki. Innen erős emelkedéssel éri el a kohót. Ide naponta visznek timföldes kocsikat. A MÁV gép csak a kapu elé állítja a rakott kocsikat és a kihúzóba kitolt üres kocsikat hozza le. Itt egy A21 mozdony dolgozik. Ritkán előfordul trafó szállítás is. Itt egy érdekes vágányhálózat van. A kohó iparvágány egyik csonkavágánya átvezet egy épületen, amiben van egy nagy teherbírású daru. Ezzel emelik le a trafót. A trafót egy speciális kocsira rakják, majd egy kis fordító korongon elfordítva viszik be a tarfóházba.

Az alumínium kohó iparvágányából ágazik ki egy új iparvágány. Egy Osztrák érdekeltségű betonelem gyár vágánya. Ez 2004-ben készűlt el, de még forgalom nem volt rajta. A tervek szerint vasúti betonaljakat és egyéb betonelemeket gyártanak majd.

 

 

Előzmény: Törölt nick (374)