milyennincs Creative Commons License 2005.01.21 0 0 42
Még egy kis OFF

Ahogy nézem, a 3 Hsz-ban beemelt kép is egy "átirat". A középen ülő írnok kissé bambán vigyorog... :) E szempontból a + Hsz képe nem egyezik sem a 12 Hsz, sem az előző, 31 Hsz képével.

Az ötlet valószínűleg abból jött, hogy az eredeti képen bal oldalt középtájt áll egy kozák bekötött vérző fejjel. Ő rajta maradt az "újragondolt" képen is. Egyébként más is átrajzolta http://www.kozma.ru/gallery/classics/repin/zaporozhian-kozma.htm, de itt nagyon elmennénk más irányba...

 

ON

Az katalógus adatokból látszik, hogy a Rjepin kép 11 évig készült, 1880-1891 között. Előtanulmányokat is készített hozzá, sőt készített egy másik változatot is később. http://www.vecherniy.kharkov.ua/87a/society.html Az eredeti Szentpéterváron van az Állami Múzeumban, gondolom ez az Ermitázs. Ez az 1891-ben befejezett mű. S mielőtt ezt befejezte volna Tretyakov megrendelésére elkezdett ugyanerre a témára egy másik képet (1889-1896). Ez Harkovban van 1932 óta, jelenleg a Művészeti Múzeumban. Van további két másolata - наброска - az egyik Moszkvában, a másik Minszkben. Az orosz -  gondolom a pétervári - változat az ismertebb, de a fenti forrás szerint a harkovi változat jobb (Nicsak-nicsak egy harkovi újság-portál!) Aztán ecseteli, hogy a harkovin több a meleg szín, a piros egyes árnyalataiban gazdagabb, míg a pétervárin több a fehér és a szürke, stb...

 

Az egyes alakokat barátairól, ismerőseiről mintázta. http://center.rusmuseum.ru/InetBookNew/Image_Russia_02_1.htm Для большинства фигур запорожцев Репину позировали его знакомые и друзья: писарь - историк Д. Эварницкий, Тарас Бульба - профессор Петербургской консерватории А. Рубец, есаул - артист Д. Стравинский; в образе казака с повязкой на лбу можно узнать художника
Н. Кузнецова, в образе Серко - генерала М. Драгомирова. Запорожец в высокой черной шапке писался с В. Тарновского, казак, опустивший кулак на спину соседа, - с художника Я. Ционглинского.

Többek között az atamánt - Szerko, ukránul Іван Сірко - egy bizonyos Dragomirov rábornokról formázta, akit Gyenyikintől és az orosz történelemből ismerhetünk. Jobbra az írnoktól. Van még egy bizonyos D Sztravinszkij a képen, aki "művész". Hogy van-e köze Igor Sztravinszkijhoz(1882-1971), aki amúgy Fjodor Sztravinszkij operaénekes fia volt, nem tudom. Mindenesetre a http://www.rambow.ru/rambow.files/history/history_8.html szerint Творческая династия Стравинских дала миру немало одаренных и гениальных личностей: музыкантов (певцов, пианистов, композитора), художников, архитекторов, актеров, внесших весомый вклад в развитие российского искусства. Ugyanakkor Д. Стравинский előfordulása a neten csak e kép kapcsán van.

 

A kép központi gondolata a rabságot, elnyomást nem ismerő kozákok példakénti ábrázolása, ami a romantikára oly jellemző, mint a mi esetünkben Székely Bertalan:Egri nők c. képe.

Végül álljon itt egy másik kép - Breughel: Keresztelő Szent János prédikációja -méltatásából egy részlet, mert hasonlóképpen illik Rjepin alkotására is: http://www.sze.hu/muvtori/belso/stilusok/reneszansz/ren08.htm

"Az elõtérben lévõ alakok háttal álnak, arcukat nem látjuk. Megformáltságukra jellemzõ a részgazdagság [...]. A kifejezés elevensége tükrözodik a képen, amit más sem bizonyít jobban mint a [..] érdeklõdõk, kíváncsiak [...] gyülekezete, [...] jellemek tarka keveréke. A kép tarkaságát színességét a fények mozgása, játéka fejezi ki. [...] képzeletünkben tovább élhet, folytatódhat a történet. Nem tekinthetõ lezártnak az esemény. A folytatás várat magára. [...] Az esemény a jelenben játszódik. A jelen történetét az egység uralja. Érezhetõ az alakok nem léteznek külön-külön. Összetartoznak az egyéni történet részesei [...]. Az egység kifejezését szolgálja a kép színvilága. Színek szerepelnek, amelyek nem különálló „szereplõi” a képnek, hanem hozzátartozói [...]"

 

Hogy mi történt a levél után azt holnap elmesélem, most aludjatok szépen gyerekek :))

Előzmény: milyennincs (40)