gmarc Creative Commons License 2005.01.18 0 0 137

hogy működik a jelzőrendszer ... villamosnál

 

A villamosnál jelzőkkel leginkább a végállomásokon találkozol. Ezek "tudják" a programot, egy kis mágnessel "kér" indulást a jvez., a rendszer pedig megadja a szabadot. Bejáratnál a rendszer "tudja" hogy melyik vágányon áll villamos, és melyikre engedheti be a szerelvényt, így állítja a váltót.

 

A lényeg: a felsőezetéken vannak érintkezők ("szánok") amelyeket az áramszedő érint, és így kapcsolatot létesít az érintkező és a felsővezeték között, a szerkezet pedig így működésbe jön, érzékel. A foglaltság érzékelése is így történik, valamint a váltó reteszelése is. Minden a felsővezetékre szerelt kütyükkel. A védett szakaszról való távozás során egy ugyanilyen érintkező segítségével oldja maga mögött a reteszt, állítja szabadra a jelzőt. Jelzőállítás kézileg is működhet.

 

A váltóállítás szintén szánnal történik, azzal a különbséggel, hogy ha a szánon "0"-ban mész át (nem gyorsítasz, nem lassítasz, gurulsz) akkor nem vált, ha "menetben" mész át, akkor vált, mert be van állítva az érzékelő egy bizonyos áramerősség-értékre, és ha ez az érték nincs meg, nem vált. Így ha gyorsan mész, hiába húzod neki, nem vált, mert kisebb a motorok áramfelvétele, mint ha majdnem állóhelyzetből gyorsítasz. A szn mellé szerelt váltóállás-jelző pedig mutatja, hogy kitérőben vagy egyenesben áll-e a váltó. A reteszelés a szánon való áthaladással történik, a retesz oldása érintkezővel.

 

Körülbelül így néz ki villamosnál.

Előzmény: Hentes2 (132)