Törölt nick Creative Commons License 2005.01.05 0 0 258
Menj Rg7 oldalára, ott van Ganz közlemények reprint oldal. Töltsd le, olvasd el. Van az egyikben egy nagyobb írás, 1925-1975: a motorkocsi gyártás 50 éve, Villányi Györgytől.
Ezt nyomtasd is ki, amolyan kis bibliaként szolgálhat böngészés közben, hogy a megtalált, átnézett képeket gyártmányokat idő és típus szerint be tudd azonosítani!

Vonatkoztass el, Árpád név alatt ne a ma is meglévő (eredetileg Tas nevű) motorkocsira kell gondolni. Az 1934 körül bevezetett típus neve volt az Árpád, ezt anno a Ganz saját kockázatára építette meg, kifejezetten gyorsmotorkocsinak, luxus kivitelben. Új diesel motort kapott, gépes forgóváz, egylépcsős rugózás, stb.stb. A próbák után megtetszett a MÁVnak, aki átvette a két megépített kocsit, majd további 5db Árpád típusú motorkocsit rendelt 1940-ig.
Itt jegyzi meg, hogy bemutató meneteket tartottak számos országban, szállították Egyiptomba, Argentínába, Spanyolországba, Uruguayba (ezeket eddig is tudtam, dee:) Csehszlovákiába is. Melyik volt a cseh Árpád, ennek utánanézek a másik kiadványban.
Az Árpádhoz hasonló (gondolom licensz) gépeket angliában, Belgiumban, Lengyelországban és Romániában gyártották (ez utóbbiak ugye a Malaxa Árpádok).
Ha jól tudom ezután épült a Lél motorkocsi, majd aztán jött a "Hargita korszak".

Nem magamtól vagyok okos, csak itt van előttem a kinyomtatott írás, ez a fenti szösszenet nagyjából 10 oldalon van firtatva benne :)
Előzmény: pancserzoli (256)