tere Creative Commons License 2004.12.30 0 0 649

"A Beta Rendszer rossz példa volt mert "EZ" az egyetlen "vertikális" rögzítési rendszer. A Beta rendszer sokkal több szinkron jelet igényel mint a "helikális" rendszerek!!! Ez lényegesen több elektronikát igényel viszont sokkal jobb képet ad....Ezért CSAK stúdiókban használják mert nagy a "Hardware" igénye!!!! Léteznek rendszerek amiket úgy hívnak, hogy "helikális" rendszerek."

 

Ezt nem tudom honnan szedted, de marhaság. Már bocs.

A Sony Betamax és BetaCam rendszerek video Y/C (a BetaCam-ben a VITC is) fejei forgó dobon találhatóak, ami miatt ugye ezt a rögzítési rendszert helikálisnak nevezzük. Semmivel nem igényel "több" szinkronjelet egyik rendszer sem. Arról van itt csak szó, hogy minden rendszer rögzít ('vertikális' álló fejjel) egy úgynevezett 'control track'-et, ami lejátszásnál a beállított szalagsebességhez (így a szalagról leolvasott impulzussorozathoz) szinkronizálja a gép egyéb mechanikai elemeit. A pro- rendszereknél követelmény a rendszerbe illeszthetőség. Ezért ezeknél a gépeknél egy központi szinkronjellel (Sonyéknál a legegyszerűbb a 'genlock') lehet az eszközt pontos együttfutásra bírni. Ha megvan ez a jel, akkor is a control tracket olvassa a gép, viszont a szalagsebességet és a helikális fej fordulatszámát -lehetősége szerint- úgy szabályozza, hogy a szinkronjel ütemében olvassa le ezeket az impulzusokat. Ezt spékeli a TimeCode info is, amire most nem térek ki. Ez a szinkronizáció azonban még mindig kevés ahhoz, hogy tiszta, élvezhető képet lássunk, ez így 'lebegni' fog a képernyőn. Mivel mechanikailag lehetetlen akkora pontosságot elérni, hogy a szinkronizált rendszerhez képest ne csússzanak el a sorok, ezért egy beépített digitális TBC (TimeBase Corrector azaz időalap korrektor) adja a szinkronjel ütemének megfelelően (helyes soridőkkel) a képeket.

...

A "helikális rendszer" lényege, hogy kis tényleges szalagsebesség mellett, mégis nagy sebességgel haladjon el a szalag a fejek előtt. Ez azért kell, mert a szalagsebesség növelésével a rögzíthető frekvenciasáv felső határa is kitolódik.

Az általad említett 'vertikális' rendszer lényege egyébként az volt, hogy az egyébként szintén helikális fej a szalagra merőlegesen írt, nem ferde (~45°) sávokban, mint a helikális rendszerek. Ez viszont hamvába holt, mielőtt bármit is kiadtak volna. Az ember ugye szeret próbálkozni... szóval, egyszer csak kevés lett az a sorhossz, amit így ki lehet írni egy vonal mentén. (Aztán még állandó szinkrongondok is voltak és a szalagnak valamint a fejeknek se tett jót ez a terhelés.) Ezek miatt döntötték el a fejet.

A V2000 volt egyébként az első rendszer, ahol a fejpozícionálást piezo-lapkákkal oldották meg, így dinamikus trackinggel rendelkezett. Ezt manapság nem sokan tudják, a pro technikából az ún. DT-s gépek működnek így. Ez volt a fordítóskazettásos gép.

A VCC (Video Compact Cassette) volt az, ahol a kazettában egymás alatt voltak az orsók. Ez nem volt fordítós. A Sony U-Maticcal egyidőben került piacra, de rövidúton kihalt. Igaz, nem feltétlenül összemérhetők, mert a U-Matic pro volt, a VCC háztartási célú. A VCC volt viszont az első rendszer, ahol a felírt videosávok jó elkülönítését a dobon található fejek szögének (azimut) különböző beállításával érték el.

A VHS-t egyébként a JVC találta fel... na csókollak.

Előzmény: otako1 (643)