Bátori László Creative Commons License 2004.12.21 0 0 1556
Ezzel sok tekintetben egyet lehet érteni sőt nem kétlem muanyag jóhiszeműségét sem, csak azt akartam mondani, hogy a repülőgép külföldi lajstromban tartása amit muanyag (lássuk be kissé nagy arccal) a világ legnagyobb okosságaként vezetett fel olyan problémákat is felvethet amire nem feltétlenül gondol azonnal mindenki.

 

Én csak annyit tettem, hogy felhívtam a figyelmet olyan konkrét szabályokra, amelyek szerintem erre az esetre vonatkoznak. Muanyag olvtárs pedig ordibált, letorkolt, végül szimpla pimaszkodásba ment át. (Ezért is tűnt furcsának, hogy nem ismer. Általában eddig azok utáltak ennyire akik nagyon is ismernek :-))

 

„Tudni fogja-e a rendor, hogy a nemet allam mit enged meg?” – Hát ez az! Honnan tudná?

 

Ha a magyar szervek iránt ilyen kicsi a közbizalom vegyünk egy másik példát. Tegyük fel például, hogy muanyag olvtárs Olaszországba viszi a vitorláját versenyzés vagy simán örömködés céljából és az aktuális helyi erő kéri el a papírjait. Nyilván viszonylag gyorsan észreveszi, hogy a repülő német lajstromban van, az orra előtt lengetett szakszót pedig a magyar hatóság adta ki. Az ő agya ilyenkor – külföldi légijármű lévén - nagy valószínűséggel a Chicagói Egyezmény nyomvonalára ugrik rá, amely világosan előírja, hogy légijárművet a lajstromozó állam hatósága által kiadott vagy általa hivatalosan elismert szakszolgálati engedéllyel lehet vezetni.

muanyag nyilván elmagyarázza neki, hogy a német „§ 28 para 2 LuftVZO” alapján vezeti ezt a repcsit magyar papírral, esetleg hozzáteszi, hogy ki mindenkivel beszélt erről (talán megemlíti, hogy nekem is ajánlott állást, de ez nem biztos).

 

Tulajdonképpen ez az a pont ahol a véleménykülönbségünk jelentkezik. Ha jól értem muanyag úgy véli, hogy az olasz (de felőlem lehet spanyol, portugál vagy éppen francia is) ember belenyugszik a „§ 28 para 2 LuftVZO” –ba és kellemes tartózkodást kíván.

 

Az én véleményem az, hogy egy cseppet sem hatja meg a „§ 28 para 2 LuftVZO” mivel azt sem tudja mi az (miért is tudná?). Ezért először megvizsgálja, hogy a szakszót a JAR-FCL előírásrendszernek megfelelően adták-e ki. Ha igen, akkor szüret, hiszem Magyarország, Németország és Olaszország is teljes jogú JAA tag így ez a tag hatóságok közötti megállapodásnak (Ciprusi Megállapodás) megfelelően minden további nélkül elfogadható. Ez jelen esetben sajnos nem működik, hiszen muanyag szakszóját nem az FCL alapján állították ki. Ezután kéri azt a német hatóság által kiállított pecsétes papírt (a legtöbb országban Crew Member Certificate vagy Certification Validation vagy hasonló névre hallgat), amely (mint alant írtam) arról szól, hogy az LBA ezt a konkrét - ICAO tagállam által kiadott - szakszót elfogadja az ugyancsak ICAO tag Németországban lajstromozott légijárművekre. Ennek hiányában pedig azt fogja konstatálni, hogy a légijárművet érvényes szakszolgálti engedély nélkül vezették.

 

Ez természetesen szigorúan magánvélemény, amelyhez gőgös elbizakodottságomban akkor is ragaszkodom, ha vannak hatósági emberek másképp értelmezik és akikkel adott esetben rendkívül kultúrált módon konkrét érvekkel vitatkozunk ilyen dolgokról.

 

Sajnos – illetve inkább szerencsére – nincs tudomásom hasonló ügyben lezárult bírósági eljárásról, így maradunk a jogelméleti fejtegetések szintjén.

Előzmény: StillStar (1554)