micu Creative Commons License 2004.11.18 0 0 1641
Ahogy E. P. leirta volt a kozepkorban professzionalis femmuvesseg. Olyan technlogiai know-how-val rendlekeztek ezek a kovacsok amit a mai napig is kutantak technologusaink mert ha megdoglunk se tudjuk utanuk csinalni.
Na ja, voltak jó kis fémötvözeteik. De ahhoz hogy robbanómotort csinálj nem igazán ez kell, hanem tizedmilliméterre pontos alkatrészek. És persze olyan dolgok mint gyújtás, porlasztó, szelepek, vezérmû, sebességváltó, stb. Na ezek azok amik nem voltak feltalálva...

A gyarthatosaghoz jelenleg a legfontosabb dolog az energiaigeny es gazdasagossag szempontjabol a dekompozicio es a futoszalag.
Az elsõ robbanómotorok idejében még nem igazán volt futószalag, ezt a Ford gyártása során találták ki. Ezek egymásra ható, egymást erõsítõ találmányok. És az autó eleve nem is így indult, az elsõ ötlet arról szólt hogy a ló helyett jobb lenne valami mással hajtani a hintókat. Erre jött elsõ körben a gõz mint ötlet és elég sokáig ez tûnt az autózás jövõjének, késõbb jöttek csak a robbanómotorok.

Az utak azok, amelyeken az atlagos francia autos kozlekedik
Ami azért szvsz nagy kettõ a magyar útviszonyokhoz képest. Egy biciklinek nagyon nem mindegy hogy tükörsima úton vagy a pesti városi rallypályán teker. Szvsz az ottani ultrakönnyû gépekkel ha belemennél egy átlagos kátyúba ami mondjuk itt az Üllõi úton található kb dobhatnád is a kukába...

Demonstative arra hoztam peldat, hogy mennyire szerencsetlen egy dolog az amit napelemes villanyautonak nevezel.
Amennyire én tudom a honfoglaló õseink nyomán járó emberkék a lovaikkal átlag 30 Km körüli utat tettek meg naponta. És az elsõ gõz alapú jármûvek sem voltak gyorsabbak 20 Km/óránál. Ehhez képest egy bicikli kategóriájú jármûvet 1 négyzetméter napelemmel el tudsz kb 20 km/óra sebességgel hajtani, ha ehhez még te is pedálozol egy kicsit akkor felmehet 30-ra, ha még egy akkumlátorod is van ami rásegít akkor szvsz akár 50-re is. És ehhez nem kell hogy a családfádon agár vagy gepárd is szerepeljen...

On the other hand: egy agglomeracios relacioban egy 20km-es rural trafficot nezvest kisportolt atlagemberek kb 1 ora alatt teljesitik ezt a tavot. ha most nezed a teljes inbound budapesti kozlekedest es az elovarosokat, akkor a kerekpar egy realis alternativa, arrol nem is beszelve hogy a juzerek egeszsegi allapotat, kondiciojat is javitja.
Az emberek 99%-a nem kisportolt. Másrészt ha nem 20 éves vagy akkor napi 1-2 óra biciklizés 20 Km/óra sebességgel elég sokat ki tud venni belõled. Ha megnézed azokat akik nem sportból bicikliznek hanem napi közlekedésben használják (Pl. vidéken akik a szomszéd faluba járnak dolgozni) akkor azt fogod látni hogy az átlagember olyan 10Km/óra sebesség körül biciklizik. Ez persze még mindig több mint az 5Km/óra körüli gyalogos tempó.

A globalizacio visszaszorulasa jelen civilizacios szintunkon katasztrofahoz vezet. Eleg a magyar gazdasagot nezned: a vilag meniden tajarol importal alapanyagokat, amibol felkesz/kesztermekeket csinal. Ugyan az a pipleine elv ervenyesul az egyes orszagok kozott mint az autogyartasban. Csak ilyen aprolekosan megszervezett modon tarthato fenn a fold jelenlegi nepessege.
Nem. Jelenleg ez a leggazdaságosabb. De ez nem jelenti azt hogy ez az egyetlen létezõ megoldás. Ráadásul ha megnézed a gazdaságot, bár a GDP nagy részét tényleg az a pár multi teszi ki akik globális piacra globális beszerzéssel dolgoznak, de a gazdaság (foglalkoztatás szempontjából) nagyobb részét a többnyire azért lokális kisvállalkozások teszik ki. Szvsz az átállás nem lenne sokkal megrázóbb mint amikor idehaza megszûnt a cuculizmus. Sz*r volt, de túléltük...

Szvsz a Jukosz egy másik probléma, ez az orosz belpoltika játéka, gyakorlatilag semmi köze a Peak Oil-hez, a dolog szvsz arról szól hogy Lopcsány elftárs orosz kollegái privatizélnek... A MOL meg amennyire én tudom épp terjeszkedik.

De én nem igazán errõl beszélek. Jelenleg egy rakás ember van akinek sok-sok pénze lett abból hogy olajat ad el. Viszont ha összeomlik a gazdaság akkor ez a sok-sok pénz nem ér egy kalap sz*rt sem. Nem csak azért mert nem lehet megenni, de egyrészt válságban a személyes biztonság finoman szólva kissé csökken, másrészt a pénz is elértéktelenedik. Persze teheti a pénzét Pl. gyémántba, aranyba, stb. csak hát ugye megenni azt sem lehet és válságok (Pl. háborúk) esetén ezek ára is zuhan. Szvsz ilyen mennyiségû vagyont nemigen lehet nagy-nagy veszteség nélkül átmenteni egy globális összeomlás esetén. És ezt szvsz õk is pontosan tudják...
Előzmény: netizen (1632)