micu Creative Commons License 2004.11.03 0 0 1461
Látom töretlen a hited, hogy ha elég sokan csinálják, akkor előbb-utóbb megéri.
Igen. Minél több ember töri a fejét valamin annál valószínûbb hogy az egyiknek eszébe jut egy jó megoldás.

Nézzük meg egy kicsit közelebbről a kőolaj helyzetét. Egyre többen termelik. Egyre többen használják. Egyre jobb a technológiánk. A te eszmefuttatásod szerint egyre olcsóbbnak kéne lennie. Mégis egyre drágul. Miért van ez?

Nos elárulom: azért mert fizikai korlátokba ütköztünk. Nagyobb a kereslet mint a kínálat.
Nem. Azért az alapanyag (nyersolaj) véges, ráadásul egyre nehezebben elérhetõ helyen van.
A kõolaj kitermelés gyakorlatilag nem termelõ tevékenység hanem egyszerû bányászat. A finomítás már más kérdés, de igazán itt is jó régen elérték már azt ami ezen a területen elérhetõ, a dolog nem igazán fejleszthetõ tovább, ráadásul a költségnek csak egy viszonylag kis részét jelenti, az alapvetõ árbefolyásoló tényezõ a nyersolaj ára.

Viszont egy napelem gyártása és az olaj bányászata között azért van némi különbség. Ez kb olyan dolog mint a kalapács. Ezt is lehet csinálni fából, rézbõl, vasból, acélból többféle technológiával, felhasznált nyersanyaggal, energiával és persze minõségben. Pl. végsõ soron a növény is napelem csak nem áramot termel és picit macerás kinyerni belõle az energiát...
A lényeg az hogy míg az egyik alapvetõen egy nyersanyag kitermelõ tevékenység, a másik egy termék, ugyanúgy mint Pl. egy memória, számítógép vagy akár autó. Mellesleg azért ez utóbbi téren is jócskán volt fejlõdés, különösen a legutóbbi olajváltság után. Anno egy kis méretû autó (zsiguli kategória) úgy 10-12 litert evett százon vegyes (városi/vidéki) forgalomban, míg ez után ez lement úgy 6 -7 liter közelébe. De lehetett volna ezt tovább is fokozni, de elmúlt az olajválság így az autók fogyasztása szépen visszahízott, bár a kisebb fogyasztású jószágok továbbra is magmaradtak de a középkategóriás járgányok terjedtek igazán el amik most annyit zabálnak kb. mint anno a kicsik. És persze megjelent egy csomó újítás aminek nem sok köze van a fogyasztáshoz de az autó szempontjából mindenképp fejlõdés: ABS, különféle extrák, aszbeszt nélküli fékbetétek, katalizátorok, injektor, stb. Most hogy megemelkedik az olaj ára szvsz a gyárak ídòvel (úgy 4 év késéssel) elsõ körben valószínûleg ismét a fogyasztást csökkentõ / alternatív energiaforrásokat használó újításokkal fognak jelentkezni.

Amúgy amennyire én tudom a napelemek hatáfoka ma úgy 5% és ezt szeretnék felvinni 8-ra.
Előzmény: ezerkilenszaznyolcvannegy (1456)