ezerkilenszaznyolcvannegy Creative Commons License 2004.11.02 0 0 1456

 

ha teljes egészében eltekintünk a bérköltségektől, még akkor is az előállítási árukban mindig meghatározó lesz a nyersanyag és az energia.
"Ez igen jelentõs mértékben az elõállítás technológiáján múlik. Már vannak kísérletek (sõt ha jól tudom mûködõ prototípusok is) nyomtatási techológiával elõállított napelemre is. Meg léteznek szén nanocsöves napelemek, stb. Mint ahogy Pl. létezik e-paper is, van belõle prototípus, de mivel egyenlõre még az elsõ fázisban van (és lehet hogy a TFT amúgy is lenyomja) senki nem tesz elég pénzt bele hogy elterjedjen."

Ha pedig beköszönt az energiaválság, akkor megnövekszik irántuk az igény, de ez nem lefele fogja vinni az árakat - hanem épp ellenkezőleg - felfele
"Eleinte kétségtelenül. Ez mindig is így mûködött, anno amikor a win95 megjelent az addigi 2-4 MB RAM helyett hirtelen legalább 16MB kellett a gépekbe. A RAM árak az egekbe szöketek, a kereslet is elég rendesen megindult felfelé. Ma meg már sz*rért-h*gyért meg tudsz venni egy 256MB-os RAM modult, de szvsz a .NET és a Longhorn meg fogja hozni az 512MB-os modulok árcsökkenését is."

 

Látom töretlen a hited, hogy ha elég sokan csinálják, akkor előbb-utóbb megéri.

Nézzük meg egy kicsit közelebbről a kőolaj helyzetét.  Egyre többen termelik.  Egyre többen használják.  Egyre jobb a technológiánk.  A te eszmefuttatásod szerint egyre olcsóbbnak kéne lennie.  Mégis egyre drágul.  Miért van ez?

Nos elárulom: azért mert fizikai korlátokba ütköztünk.  Nagyobb a kereslet mint a kínálat.  Szaknyelven ezt úgy hívják, hogy keresleti piac van.  Normális esetekben ilyenkor megnövekszik a kínálat, mert gazdaságilag megéri, de most oda jutottunk, hogy nem tud növekedni a kínálat számottevően.  Ennyi volt.

 

A memória-modulokat és a napelemeket összehasonlítani hiba.  Ne keverjük a szezont a fazonnal.  A memóriamodulokban az előállított érték nagy része szellemi termék, ezért lehet egyre kissebb, egyre jobb.  A szellemi fejlődésnek nincsenek korlátai.

A napelemek előállítási költségében nagyobb részt képvisel az anyag és az energia.  A napelemek már ma is 20%-os hatásfokúak.  Bármit is csinálunk legfeljebb 5-szörös javulást érhetünk el.  A mikrocsipeknél tapasztalt Moore törvény (miszerint minden 1,5 évben megkétszereződik a kapacitás) semmiképp sem érvényes a napelemekre. 

A nyomtatott napelemekről én is hallottam.  De azt is hallottam, hogy ezek olcsóbbak ugyan, ellenben csak pár %-os hatásfokúak.  Valamit valamiért.

 

Olvassuk el az alábbi vicces írást és gondolkozzunk:

 

Nehany honappal ezelott egy kompjuter-show-n Bill Gates a
kovetkezo kijelentest tette:


- Ha a GM (General Motors)  olyan mertekben fejlodott volna
mint a kompjuteripar, akkor most mindenki 25 dollaros autoval
jarhatna ami 1000 km-t menne el 5 liter benzinnel...

 

Hoppa!

 

Na nem is kellett tobb az autoipari szakembereknek, mindjart
jottek a valass

Ha a Microsoft gyartana az autokat, akkor azok

 

1. Latszolag minden ok nelkul, naponta ketszer lerobbannanak
az uton. Neha pedig kiirna: " Ez az auto elkovetett egy
illegalis manovert, es ezert most automatikusan leall! "
Ezutan be kellene huzatni egy garazshoz, kiszallitani
az utasokat, kiszivni belole a benzint, ujratolteni es
ujrainditani

 

2. Akarhanyszor ujrafestenek az uton a jeleket, mindig
uj autot kene venni. Ha tovabbra is a regi autot probalnad
hasznalni, rogton leallna, ha meglatna egy buszt, vagy teherautot
es nem lenne hajlando megallni a nagymama haza elott.

 

3. Amikor eloznel valakit, vagy balra akarnal fordulni ez
rogton leallitana a motort, es utana nem lenne hajlando elindulni,
amig a motort ki nem cserelted. Gumi vagy olajcsere
ugyanezt okozna.Ha valamit raragasztanal a muszerfalra,
tobbet nem tudnad kinyitni az ajtot.

 

4. Csak egy szemely utazhatna, kiveve ha a Kocsi98 vagy
KocsiNT modellt veszed meg, de ebben az esetben is
kulon meg kell venni az uleseket.
A kocsi csak akkor indulna el, ha minden szallitott
szemelynek van ervenyes autovezetoi jogositvanya.

 

5. MacIntosh olyan kocsikat csinalna, amelyek napenergiaval
mukodnek, 5x gyorsabbak, konnyebb kormanyozni, de
csak az utak 5%-an hasznalhatok

 

6. Az olaj, hutoviz, akkumulator indikatorok helyett csupan
egyetlen kijelzo lenne: " Altalanos autohiba"

 

7. Az ulesek ugy vannak tervezve, hogy csak azonos seggmeretu
egyenek hasznalhatjak.

 

8. A legzsak kinyilas elott megkerdezne: " Biztos hogy ezt akarod?"

 

9. Neha minden ok nelkul nem lehetne kinyitni az ajtot,
vagy csak ugy hogy egyszerre emeled a kilincset, forditod a kulcsot
es a masik kezeddel erinted az antennat. Ha igy sem sikerul
csak motorcsere segit.

 

10. Ha nem vagy hajlando megvenni az autogyar altal
elore berakott terkepeket, vagy kidobod oket, akkor
a motor csak alapjaraton hajlando uzemelni.

 

11. Ha uj autot veszel, akkor ujra kell vizsgaznod muszakibol,
mert semmi nem ott van mint a regi kocsidban.

 

12. Ha le akarod allitani a motort, akkor a " START "
feliratu gombot kell benyomnod.

 

 

Nos talán nem evidens a fenti írásból, de ha utánagondolsz, akkor rájöhetsz, hogy az autóipar és a komputeripar között alapvető különbségek vannak.  A kettő nem lehet összehasonlítani egymással.  A komputeripar elsősorban szellemi termékeket állít elő - az anyag csak kis részt képvisel.  Az autóiparban éppen fordítva - elsősorban az anyagot és energiát kell megfizetnünk.  Az autó soha nem lehet kissebb egy bizonyos méretnél, mert oda be kell férnünk, és soha nem használhat kevesebb energiát annál ami ahhos szükséges, hogy A-ból a B-be vigyen valakit.  Hatásfokot lehet javítani, 2-szeresen, 3-szorosan, 5-szörösen, de aztán kész. 

A Ferdinand Porsche által ezelőtt 70 évvel megtervezett bogárhátú VW ma is egy nagyon jó autó.  Azóta semmi olyan áttörő felfedezés nem történt az autóiparban, amitől az elavult volna.  Pedig azért néhányan dolgoznak az autóiparban...

Előzmény: micu (1440)