Laszlo000 Creative Commons License 2004.10.12 0 0 20

" A legfontosabb a gondolkodás tudománya. Bevált módszer a logika."

 

Bizony, ha a történelem tanulása közben az emberek elgondolkodának, hogy ez a történelmi esemény miért is történt így - lehet, hogy nem hinnék el automatikusan az iskolai történelemkönyvet. Tele van logikátlansággal, főleg a 20. század táján.

Azóta átrágtam magam rengeteg történelmi témájú könyvön, de volt olyan szerencsém, hogy azonos történelmi eseményekről több könyvben is olvastam - természetesen a legtöbbször egyik sem egyezett meg a többivel - aztán döntsem el melyik is az igaz. De ha végig tudom gondolni, hogy a másik könyvben még ezt meg azt az adatot is hozzáírták, hivatkoztak tanúkra, meg jelentésekre, talán ki lehet bogozni a legvalószínűbb verziót (és természetesen nem biztos, hogy ez az igaz).

Az meg szerintem lényeges, hogy mikor ez a király uralkodott itt, akkor ki uralkodott a másik országban, mert ettől fontos nemzetközi események múlhattak.

De hogy csak erről szóljon egy vizsga, az már nevetséges! Azért néhány alapfogalmat megkérdezhetnének: jobbágy, földesúr, demokrácia, diktatúra, rabszolgatartás, polgári forradalom, reformáció, felvilágosodás, kommunizmus, nácizmus (lehet, hogy nem tetszik, de hát létezett!)...meg lehetne még sorolni. Ezek alapfogalmak, erről is szólnia kell a történelemtanításnak és vizsgának. Ez volna a magistrae vitae szerintem.

Természetesen ehhez nem csak a fogalmakat kell megtanulni, hanem azt is, hogy ezek miért jelentek meg, mik voltak az okai, és milyen korban, milyen körülmények között léteztek.