Azért ez nem ilyen egyszerű. Prágában a repülőtér is olyan fejlesztésekbe fogott, amelyek vonzóvá teszik azt a légitársaságok számára. Sokáig jóval kisebb volt, mint Ferihegy, viszont most készül a második terminálbővítés az elmúlt tíz éven belül. Csak halkan emlékeztetnék arra, hogy Ferihegyen mindig kitolták a bővítéseket (pénzhiány miatt, viszont arra hivatkozva, hogy még nem időszerű /értsd: nincs még rá igény/). A dolog ennél sokkal komplexebb: ha egy repülőtér vonzó (-árakat kínál, -kiszolgálást nyújt, -résidőket ad, stb.), ha úgy tesz, mint aki törődik az utasokkal, akkor mi az, hogy generálhat forgalmat. Nagyon is! (copyright: GyF)
De nézhetjük Münchent is: a régi repülőtér alkalmatlan volt évi 10milliósnál nagyobb forgalom megnyitására, és addig Düsseldorf volt a Lufthansa második számú repülőtere. Az új repülőtér kapacitása helyből évi 20millió utas felett volt, és a kínált szolgáltatások miatt a Lufthansa második központi repülőtere oda költözött. Tavaly vagy tavalyelőtt meg már át kellett adni a második épületet, nem szaroztak, egyből megduplázták a kapacitást.
A repülőterek által nyújtott szolgáltatások igenis sokat számítanak abban, hogy egy repülőteret hány légitársaság választ célpontjául. De a szolgáltatások persze sokkal materiálisabb jellegű dolgok, mintsemhogy egy ilyen BJS-BUD együttműködéssel helyettesíteni lehessen őket... Viszont egy ilyen együttműködés alkalmat adhat tapasztalatcserékre, szakembercserékre, stb. és ebből a szempontból Peking kétségtelenül sokkal vonzóbban hangzik az emberek 90%-a számára, mint mondjuk Prága, vagy Bécs, ahova ma már csak az nem tud eljutni, aki nem akar...
KP.