Zoltika Creative Commons License 2004.09.20 0 0 12247

Nagyon örülök, hogy (végül mégis) elmentünk szombaton Siófokra. Az egész kellemes és hasznos volt. Külön örülök, hogy sikerült összebarátkoznunk azokkal a személyekkel, akik - mert nem ismertek, ezért a saját szempontjukból teljesen logikusan - korábban a megjelenésünk ellenzői voltak... Tom fotókiállítása igen szép volt és nagy érdeklődést váltott ki. Az M.H.E. pultjánál jóval kisebb volt az érdeklődés, de talán nem is baj: a fontos és az érdeklődő emberek így is odataláltak (és nem is várta el senki, hogy egy családi nap összes résztvevője minálunk tolongjon...). Ezeknek a beszélgetéseknek eredményeként számomra számos érdekes műszaki és hajózástörténeti kérdésre derült fény. A készülő hajózási regiszterben az LI-LVI. csavargőzösök anyaga remélhetőleg igen részletes lesz!

 

Igen érdekes volt az a beszélgetés, amit a Gulács kapcsán folytattunk az egyik hajó gépüzemvezetőjével. Ott és akkor többen is kiakadtunk a menetrendi hajózás és a 7-es busz általa való összehasonlításán; meggyőződésem azonban, hogy a kolléga az adott hasonlatot nem abban az értelemben használta, ahogy mi. Nem értek azonban egyet vele abban az értelemben sem, ahogyan ő érthette (a jelen-nem-voltaknak talán itt kezd oszlani a homály). Ugyanis szerintem:

 

a balatoni menetrendi hajózás közönsége nem egy jármű hivatásforgalmához, hanem inkább a sétahajózáshoz hasonlítható. A 7-es buszon - más nem lévén - akkor is utazni fogok (feltéve ha nincs autóm, nem biciklizem, és túl messze van a gyalogláshoz a munkahelyem), ha annak színvonala csapnivaló, ld. pl.a budapesti vasuti elővárosi forgalmat! A balatoni menetrendi hajózásnak a vízen nincsen versenytársa, de versenytársa minden egyes más időtöltési lehetőség - a strand, a bor, a zsibvásár, az óriáskerék Siófokon - ami potenciális utasait elcsábíthatja. A balatoni idegenforgalom ördögi köre, hogy rövid a szezon, jóformán nincs is más szórakozási lehetőség, mint a strand, és emiatt (és sok egyéb ok miatt is) egyre kevesebb a vendég, emiatt azonban egyre rövidebb a szezon, stb. Ebből az egyetlen kitörési lehetőség a programkínálat bővítése és a szezon elnyújtása. Ennek egyik húzóereje pedig éppen a hajózás lehetne!

 

A balatoni hajózás kapacitását a csökkenő balatoni idegenforgalomhoz hozzáigazítani teljesen logikus stratégia, ha biztosak vagyunk az idegenforgalom folyamatos csökkenésében. Szűkülő piacon nagy eszköz- és élőmunka igényű, nem különösebben nyereséges - sőt, esetleg veszteséges - tevékenységet nem érdemes fenntartani, különösen nem jelentős beruházásokkal bővíteni. Ha azonban mégis megindul valami fölfelé a balatoni idegenforgalomban, akkor a hajózásnak egyre erősebb konkurenciával szemben kell majd érvényesülnie! Leépülő eszközparkkal és defetista marketinggel ez nem fog menni.

 

Pár évvel ezelőtt a MÁV 29-es vonal (északi part) esetleges privatizációja kapcsán

néhány vasutas ismerőssel komoly agytornát folytattunk arra vonatkozóan, hogyan lehetne a vonalat esetleg mégis gazdaságosan üzemeltetni. A gondolatkísérletek végeredménye az volt, hogy önmagában a vasútüzemeltetés garantáltan veszteséges, de más tevékenységekkel, elsősorban idegenforgalommal és vendéglátással kombinálva mégis nyereségessé tehető. (Pl. télen egyes vonatok helyett buszokat járattunk volna. Ezért a mondatért a vasutastopicból kiátkoznának. Kérem a heterókat, ne áruljanak be! Végül, mint annyi más vasúti reformötlet, a vonalprivatizáció is elhalt néhány hónap alatt; kiváló ötleteinket tehát nem mérhette meg a gazdaság.) Ja! és persze induláskor kellett volna egy igen komoly tőke a lerobbant eszközpark felújításához!

 

A balatoni hajózás számára is valahol erre lehet a kiút. Láthatjuk a Dunán, hogy az igényes vendéglátással kombinált hajózás üzletileg igen sikeres lehet. Igénytelen szolgáltatással - nyomjunk be 200 embert a 150 személyes vizibuszokra, vagy 400 embert a "balatoni négyszázas"-okra; legyenek jó közel az ülések, úgy többen férnek el; menjenek jó lassan a hajók, úgy kevesebbet fogyasztanak; legyen üres a büfé, vagy esetleg egyáltalán ne is legyen; tartsuk titokban az esetleges extra járatokat; legyen független a menetrend az időjárástól és a hétvégéktől; stb. - csak elriasztani lehet a potenciális közönséget. A dolgot nem lehet függetleníteni attól a feladattól, hogy Magyarországnak ki kellene végre találnia, mit is akar a Balatonnal. Ja! és persze némi pénzt is invesztálni kellene a dologba!

 

Azt kell mondanom, a jelen helyzetben teljesen logikus lépés a B.H.Rt-től a Gulács leállítása. Anyagi lehetőségeik feltehetően igen szűkösek. Egy öreg hajó felújítása igen kockázatos: a költségek és az időszükséglet igen nehezen tervezhető. Gondoljatok a "kicseréljük a csapokat egy hajón, aztán majd minden csapból folyni fog a víz" című projektre: az egyszerűnek látszó feladatról (hibás csapok cseréje) nagyon hamar kiderült, hogy a hálózat majdnem teljes cseréje nélkül teljesen értelmetlen... Lehet, hogy egy új hajóra (pl.: Szántód) többet költenek, ez az összeg azonban tervezhető, és a felújítás félbehagyása esetén is egy még hosszú ideig üzemképes hajóval rendelkezünk. Képzeljétek el a Gulácsot a sólyán, lebontották a héjazatot, és akkor derül ki, hogy egy előre nem látott probléma elhárításához szükség volna még további mondjuk 20 milkára! A jelen helyzetben (leépülő balatoni idegenforgalom, benne leépülő hajózás; a kibontakozást jelentő koncepció és tőke, stb. hiánya) ennek kockázatát felelős vezetés tényleg nem vállahatja fel.

 

Persze ha mégis lesz egyszer kibontakozás a hajózás számára, ahhoz éppen a Gulácsra, a Belo-ra és társaira volna szükség, lásd. pl. a Genfi-tó gőzhajóit. Az a tételem ugyanis, hogy a balatoni hajózásban a hajó milyensége meghatározója az utazási kedvnek, és a főszezonban jellemző jó (meleg) időjárás idején a kliensekért folyó versenyben a hajózás eleve vert helyzetben van a nem hajószerű, nem szép, vagy éppen zárt hajókkal. Én tehát a B.H.Rt. helyében megőrizném ezeket a hajókat a jobb időkre - ha a pénz egyelőre nem is, de a felújításukhoz szükséges szakértelem és eszközpark rendelkezésükre áll. Persze addig vigyázni is kellene rájuk.   

 

Na, jó sokat írtam, el is untam közben. Nem kéne a témával átvonulni a "Hogyan mentsük meg a Balatont" topicra? :)))

 

 

 

Bócman!

Az üzenetrögzítődet mostanában nem szoktad meghallgatni? :))