Carpy Creative Commons License 2004.08.25 0 0 439
http://www.magyarhirlap.hu/cikk.php?cikk=87267

Három sztrádaszakaszt adnak át szeptemberben

Szeptemberben negyven, novemberben pedig további tizenhat kilométer hosszúságban adnak át új autópálya-szakaszokat hazánkban az M3-as, az M7-es, az M70-es, valamint az M30-ason. Bár a sztrádahálózat így 543 kilométerről majdnem hatszázra nő, idén már nem emelik a matricák árát.

A jövő hónapban, illetve novemberben összesen több mint tíz százalékkal gyarapodik a hazai sztrádahálózat, a matricák ára ugyanakkor ebben az évben várhatóan már nem változik (MH, 2004. július 10.). Sőt a nyári szezon elmúltával, októbertől a legnépszerűbb négynapos ára – amelyből több mint 3,3 millió kelt el az idén – 1270 forintról (öt euró) 970-re (3,8 euró) mérséklődik. Korábban Csillag István, a gazdasági és közlekedési tárca vezetője azt nyilatkozta, hogy az újabb szakaszok belépésével indokolt lenne a matricák árának emelése is, de ez várhatóan mégsem következik be, hiszen ahhoz a díjrendeletet kellene módosítani, ennek viszont nincs jele.

Elsőként a kelet-magyarországi régió gyarapodik új autópálya-szakasszal, szeptember 7-én adják át az M3-as sztráda Polgár–Görbeháza közötti részét. A 12,7 kilométeres szakaszt az Egút–Debmut alkotta konzorcium építette meg 21,2 milliárd forintért (84 millió euró) – mondta lapunknak Béni Gyöngyi, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. szóvivője. A munkákat tavaly márciusban kezdte meg a két építőcég.

Szeptember közepén a déli határszélen bővül a hálózat, az M7-es sztráda Becsehely és Letenye, valamint a szlovén irányba vivő M70-es Letenye és Tornyiszentmiklós szakaszokkal. Előbbi 8,7, utóbbi 18,6 kilométer hosszúságú, a két részt a Strabag Rt. készítette el, összesen 44 milliárd forintért (174,6 millió euró).

A leghányatottabb sorsa kétségtelenül az M30-as sztrádának volt, melynek az M3-as leágazástól Miskolcig vivő szakaszát elvileg már tavaly szeptemberben át kellett volna adni. Az érintett földek kisajátítása azonban nagyon lassan, pereskedések között zajlott, ezért csúszott több mint egy évet a kivitelezés.

Az összességében 24 kilométeres szakaszból már nyolc kilométeren lehet közlekedni, a maradék tizenhat kilométert novemberben adják át. Az új szakasszal megvalósul Miskolc elkerülése is, így aki Kassára vagy Sárospatakra, Sátoraljaújhelyre tart, annak már nem kell átmennie a borsodi megyeszékhelyen. Itt a Vegyépszer és a Betonút konzorciuma végzi a munkát, 51,8 milliárd forintért (205,5 millió euró).