Abeto Creative Commons License 2004.07.26 0 0 211

Nos, még egy kevés információ és magyarázatok első kézből:

 

 

Ferihegyi terv titkosítva, Népszabadság, 2004. július 26., hétfő, 1+16. oldal

 

Sokan a Budapest Airport Rt. vezérigazgatójának menesztésére számítottak a sajtóban az elmúlt napokban megjelent botrányhírek nyomán. Ennek az ellenkezője történt: Hárskun Jánost nemcsak megerősítette székében az ÁPV Rt., de jóváhagyta a menedzsment többmilliárdos fejlesztési elképzeléseit is. Hárskuti a lapunk cikke nyomán elhíresült ,;vállalati buli" helyett a munkatársunknak adott interjúban „dolgozói fórumról" beszél, hozzátéve: az ezért felelős vezető már nem dolgozik a Budapest Airportnál. Állítja: Ferihegy 1 felújításának részleteit a terrorfenyegetés miatt titkosították.

 

A „repülőtéri ügyek” miatt sokan arra számítottak, hogy Hárskuti Jánosnak távoznia kell a Budapest Airport vezérigazgatói székéből. Az ÁPV Rt. igazgatósága azonban két fontos beruházási program mellett a menedzsmentnek is bizalmat szavazott a múlt héten.

 

- Botránykrónikák főszereplője lett a cégük. Lapunk adott hírt arról, hogy az elbocsátásokat követően 17 millió forintért szerveztek bulit a megmaradt dolgozóknak a Hit Gyülekezetének csarnokában, ahol a menüt a Gundel szolgáltatta. Nem túlzás ez?

 

- A „botránykrónika” kifejezés nem helyes. Az igaz, hogy a sajtóban megjelentek Magyarország egyik legsikeresebb állami vállalatával kapcsolatban rosszindulatú feltételezések. Ez a céges rendezvény - amivel a célunk a jó eredmények elérésében részt vett, kiemelkedő teljesítményt nyújtó munkatársak elismerése volt - a várható nyereségünk alig két ezrelékébe került. Ezzel együtt, amikor a szervezésért felelős munkatársunk annak idején előállt a terveivel, részben a költségek miatt kértem tőle változtatásokat. Ezeket azonban nem hajtotta végre. Nyolc nap múlva közös megegyezéssel távozott a cégtől.

- Tehát a buli miatt rúgták ki?

- A buli helyett én a dolgozói fórum kifejezést használnám. Nem felmondtunk neki, hanem közös megegyezéssel bontottuk fel a munkaszerződését.

- Egy másik újságcikk szerint az a Novosys Kft. kapott 37,5 millió forintos megrendelést a Budapest Airporttól, amelyben a repülőtér informatikai vezetője is érdekelt: ő a konzultációs igazgatója a Novosys tulajdonosának, a MIS Consulting Rt.-nek.

- Az a cikk számos valótlanságot tartalmaz, melyek miatt már sajtó-helyreigazítási eljárást indítottunk.

- De a 37,5 millió forintos megbízás tény, ahogy az informatikai vezető érintettsége is. Egy meghívó szerint ő adott elő a MIS Consulting Rt. képviseletében egy 2004. májusi konferencián.

- Én ezzel szemben azt állítom, hogy az informatikai vezetőnk nem dolgozott a MIS-nél.

- Az interneten számos hivatkozás található erre.

- Amikor beszéltem az érintett munkatárssal, azt mondta, hogy a MIS-nél soha nem állt alkalmazásában.

- A MIS Consulting tulajdonos volt az EcoControl nevű cégben is, melynek jogelődjét, a Kezdet Kft.-t ön alapította. Ez így tény?

- Egy tény: 1995-ben alakult egy Kezdet Kft. nevű cég, amelynek az egyik kisebbségi tulajdonosa voltam mindössze hat hónapig. 1996 májusában, hat hónappal az alapítás után úgy adtam el a tulajdonrészemet, hogy az osztalékra sem tartottam igényt. Azóta semmilyen kapcsolatom nincs és nem is volt, sem a Kezdet Kft.-vel, sem a cég akkori vagy mostani tulajdonosaival. Nem látom be, hogy ennek a nyolc évvel ezelőtti történetnek a felemlegetésével - a rosszindulaton kívül - milyen összefüggésre akarna bárki rávilágítani. Egyébként, ahogy vezetői tevékenységem vagy személyes és szakmai múltam minden eseményével kapcsolatosan, ebben a kérdésben is nyugodt szívvel és tiszta lelkiismerettel állok bármilyen vizsgálat elé.

- Az is találgatásokra adott okot, hogy államtitoknak minősítették a fapadosok által használt egyes terminál felújításának részleteit. A jól értesültek már a pályázat kiírása előtt tudni vélik, ki lesz a kivitelező.

- Akkor ezek a személyek jobban értesültek még nálam is. Nem minősítettük államtitoknak az újjáépítést. A beruházás során azonban olyan minősített adatok kezelése történik, amelyekre a közbeszerzési törvény alapján külön, speciálisan szigorú szabályok vonatkoznak. Ezeknek a vonatkozó jogszabályoknak a maradéktalan betartása történik meg a beszerzések során.

- Akkor miért van szükség a titkosságra? A kilencvenes évek végén, a 2B építésekor még semmi ilyesmiről nem volt szó.

- Nem titkosságra van szükség, hanem a speciális helyzetünket rendező szabályok szigorú és következetes betartására. A megváltozott nemzetközi és biztonsági környezetben egy repülőtéri terminál építése ma már mást jelent, mint 2001 szeptembere előtt. A 2B építésekor a terrorfenyegetettség meg sem közelítette a mait. Akkor még nem voltunk a NATO tagjai sem, ma viszont már a szövetség tartalék repülőterének számít Ferihegy. Az egyes terminál átépítése tehát nemzetbiztonsági, honvédelmi érdek, ezért követel különleges intézkedéseket. A kivitelezőt a jogszabályoknak megfelelő nyilvános versenyben választjuk ki, de csak olyan jelöltek jöhetnek szóba, melyek rendelkeznek NATO-minősítéssel, azaz a Nemzetbiztonsági Hivatal jóváhagyása is kell a részvételhez.

- Mi indokolja, hogy a korábban hangoztatott 2-2,5 milliárd forint többszörösébe kerül majd az újjáépítés?

- Nem emlékszem, hogy ilyen összegekről beszéltem volna. Ez valakinek a személyes becslése lehetett. Az állapotfelmérésre csak idén januárban adott megbízást az igazgatóság. Az egyes terminál újjáépítése és a benne lévő berendezések - köztük a kilencszázmillió forintos poggyászellenőrző rendszer - összesen nettó 5,5 milliárd forintba kerülnek majd. Ezenkívül három év alatt bővítjük a forgalmi előteret (ahol a repülőgépek mozognak), ez önmagában egymilliárd forintos beruházást jelent. A befektetett pénz egyébként még a konzervatív becslés szerint is 2,5-3 év alatt megtérül. Ez a légiközlekedési iparban hihetetlenül jónak számít.

- Mikor kezdődik a munka az egyesen?

- A tulajdonos ÁPV Rt. csütörtökön jóváhagyta a terveket, így várhatóan augusztus végéig választjuk ki - nyilvános versenyben - a kivitelezőt, a győztes szeptemberben átveheti a teljesen kiürített épületet. Így még tél előtt befejeződhetnek a szerkezeti munkák, utána pedig már bent is lehet dolgozni. Azt szeretnénk, hogy június-július környékén, tehát a jövő nyári szezonban már az eredeti szépségében helyreállított, és a legmodernebb biztonsági követelményeknek megfelelő műemlék épület fogadja a diszkont és részben a charter légitársaságok utasait, mivel az előrejelzések szerint a 2A és 2B "egyedül" már csak komoly korlátozások mellett tudná ellátni feladatát.

- A repülőn szállított árukat már most is mostoha körülmények között kezelik

- Partnereink azonban igényesek. Igaz. Sajnos a kettes utasforgalmi terminálok építését nem számítva évtizedek óta nem történt jelentős fejlesztés a repülőtéren. Épp ezért tartom nagy sikernek, hogy az ÁPV Rt. csütörtökön az egyes terminál mellett lényegében a cargo-bázis építésének tervét is jóváhagyta. A tulajdonos döntését követően azonnal megindulhat a fejlesztés, melynek első lépéseként a légi és a földi közlekedés szempontjából is legalkalmasabb helyen, a repülőtér északi oldalán húsz hektár földet vásárolunk. Itt saját erőből egy épületet húzunk fel, amely a teherforgalom területén tapasztalható dinamikus forgalomnövekedést korszerűen tudja kiszolgálni. Az előzetesen beérkezett piaci igények alapján már most kijelenthető, hogy a tervezett 19 ezer négyzetméter raktár és 5 ezer négyzetméter iroda csak az első lépcsőfoka a fejlesztésnek. Emellett lehetőséget adunk külső befektetőknek, hogy tartós bérleti szerződéssel területhez jussanak. Így leveszik a vállunkról az építési és az üzemeltetési kockázatot, finanszírozzák a fejlesztést, ugyanakkor jelentős többletbevételhez juttatnak minket a repülőgép-forgalom növelésével.

- Igaz, hogy már készültek tervek arra az esetre, ha a komoly pénzügyi nehézségekkel küszködő Malév, amely a repülőtér forgalmának felét adja jelenleg, megszűnik?

- A 2004-2008 közötti időszakra szóló tervünk nem számol ezzel a lehetőséggel. Abból indulunk ki, hogy közös tulajdonosunk, az ÁPV Rt. megfelelő stratégiával rendelkezik ahhoz, hogy a Malév privatizált vagy állami cégként sikeresen működjön tovább.

 

- Csúcsforgalom idején szinte lehetetlen kijutni a reptérre a fővárosból, ha pedig baleset történik a gyorsforgalmi úton, az utasok jó eséllyel már csak a földről nézhetik végig, amint felszáll a gépük. Erre nincs megoldás?

- Vizsgáljuk, miként lehetne javítani a helyzeten. Ahogy az ÁPV Rt. igazgatósági ülésén is kijelentettem, ennek a helyzetnek a megoldása érdekében készek vagyunk anyagi és szellemi erőforrásokat is biztosítani.

 

A Hit Gyülekezete csarnokát üzemeltető H&H Project Kft. nem állt üzleti kapcsolatban a Budapest Airport Rt.-vel, helyszínt ugyanis a Gundel étterem bérelte ki - tájékoztatta lapunkat a H&H képviselője, aki annak közlését is kérte, hogy a BA Rt. menedzsmentjének tagjaival nincs sem személyes, sem üzleti kapcsolata. A Hit Gyülekezete tulajdonában álló cég közölte azt is: a csarnok bérbeadásának nemcsak üzleti, erkölcsi feltételei is vannak.

Előzmény: Utas2 (207)