trikó Creative Commons License 2004.07.16 0 0 121

A jelen témától kissé eltér, de muszáj megírnom legutóbbi szófiai / paphosi élményeimet bizonyos FBŐ nevű szervezet és vezetője kedvéért, aki szabályosan (???) kirúgott pár éve a reptérről videózás miatt.

 

A történek a tövetkező volt Ferihegyen:

Egy légitársaság megbízásából teli piros belépővel (amely az egész tranzit és forgalmi előtérre is jogosít) videófelvételeket készítettem a repülőgép kiszolgálásáról. A gép körül készülö képeknél még nem volt gond.

Mikor a felszállást vettem fel a forgalmi előtér széléről, amelyet belső jogsival rendelkező sofőrrel szabályosan közelítettünk meg, az FBÖ éber őrei gyakorlatilag letartóztattak minket. A kamerámat elvették, illetve később felszólítottak, hogy játsszam le a felvételeket (lévén egy egyszerű Sony D8 kamera kezelése az egész társaság képességeit felülmúlta).

 

Miután sem a határőrség, sem a rendőrség, sem a vám nem talált kivetnivalót a képekben sem tartalmilag, sem szabályilag, sőt velem együttérzően kiröhögták a téma túllihegését, követeltem, hogy mutassák meg a reptérrendben azt a paragrafust, amit megsértettem.

 

Hosszas matatás után SEM sikerült ilyet találni. Ezután az a porhintés következett, hogyez még a régi reptérrend az őrszobán, azért nincs benne! Mondom MOST szeretnék látni egy frisset, valamint azt is írásban, hogy mikor lett ez kihirdetve.

Persze semmi.

Ezután követeltem, hogy vigyenek a parancsnokhoz (lévén a belépőmet bevonták), aki negyedórányi várakoztatás után közölte: Az urakkal nincs mit tárgyalni, ki vannak utasítva a reptérről!

 

 

Nos elmesélem ezek után, hogy hogyan is működik mindez az általunk nem túlzottan tisztelt Balkánon és a velünk együtt bővült Európában:

 

Bulgária, Szófia:

 

Szintén egy légiipari cég megbízásából kellett forgatnom a repülőtér belterületén. Malév utasként érkeztem, de a jegyem itt végetért, lévén stábszemélyzetként vittek később tovább...

Irány a biztonsági szolgálat. Nemhogy piros belépőm nem volt, de összesen egy előző napi mailmásolatot vittem, ami arról szólt az őrparancsnoknak, hogy másnap reggeltől estig videózni szeretnénk.

 

A kapus őr kiváló angolsággal fogadott (MONDOM KIVÁLÓ ANGOLSÁGGAL!!!). Pár perc után egy (angolul szintén kiválóan társalgó) helyettes vezető vett a szárnyai alá és azonnal intézte a belépőmet másnapra. Kis idő múlva sajnálkozva megjelent, hogy a második belépőmet, ami az események VIP Lounge-ban történő rögzítését tenné lehetővé nem tudja megszerezni, lévén nem voltam leadva a sportdiplomáciai illetve VIP listán. Köszönettel megnyugtattam, hogy nekem csak a gépek körül kell videóznom az apronon. Kikisért a taxikhoz, elmesélte, mire kell figyelni másnap a taxiknál és hogy hogyan jutok vissza reggel.

 

Másnap reggel várt, felvitt az irányítótoronyba, hogy a leszállást jó szögből vehessem.

 

Ezután végig videóztam az apronon az összes tevékenységet a két jumbo körül, diplomatákkal, díszőrséggel mindennel. A helyettes ott volt, de semmibe nem szólt bele.

 

A helyettes hazatávozása előtt még megbízott egy 24-órás szolgálatban lévő (angolul kiválóan...stb.) kollégát, hogy a belépőmet mikor vonja be, illetve hogy a Jumbók személyzetével együtt hogyan léptessen át a szállodából hajnalban visszaérkezésünkkor a szolgálati ill. VIP határon, amikor én már mint utas repültem de nem jeggyel, hanem repparancson, manifeszten feltűntetve. Felszállás előtte mint sima repparancsos utas, szanaszét videózhattam a gépeket.

 

Zökkenőmentesen zajlott minden.

 

Megérkeztünk Ciprusra -  Paphosra, ahol a világon senkit nem zavart, hogy szintén mindent az ég világon videóra veszek az ottani diplomáciai fogadástól  a csomagrakodásig. Természetesen pár szóban megbeszélés tárgyát képezte mindez az őrökkel de semmi több. Hagytak dolgozni.

 

A két jumbo felszállását is fel kellett vennem, és másképpen utaztam onnan tovább. Miután az apron sarkáról szerettem volna felvételt készíteni, a beosztott biztonsági megkérdezte, hogy nem örülnék-e inkább, ha kivinne az "India taxiway"-re, merthogy az jó közel van a pályához.

Mondom: hogyispersze:))

 

Egy rádiózás a toronynak: Merről szállnak fel a gépek?

Válasz: kétirányú felszállás van, 90° oldalszél, a pilóta döntése. Ha látjuk merre gurul a gép, az India teszőleges végére kimehetünk.

 

Ez is történt. Felvételek rendben, senki nem cenzúrázott, le sem tartóztattak, sőt a végén az őr a  nálunk meglehetősen hírhedt, náluk tök normális Louis cég utasszolgálati alkalmazottaira bízott, akik azonnal hideg itallal, süteménnyel kínáltak, taxit és szállodát szerveztek nekem az ország másik végére 10 perc alatt....