Laja73 Creative Commons License 2004.07.06 0 0 302
...és a Moszkva térre[/size4]

Jelentősebb hatással bírt a vonal budai részének módosítása, mely 1961 februárjában történt: 6-ától a (mai neveken) Pacsirtamező utca-Lajos utca-Árpád fejedelem útja-Margit körút vonalában a Retek utcáig, 7-étől pedig a Moszkva térig jártak a C buszok. Ezután a járat kocsijai munkaszüneti napokon jelentős kirándulóforgalmat bonyolítottak le, az újpestiek szinte közvetlenül - a Moszkva téren csupán egy átszállással - a budai hegyekbe juthattak. Segítséget nyújtott hozzá a Fővárosi Autóbuszüzem házilag gyártott csuklós autóbuszaival, melyek a '60-as évek második felében álltak szolgálatba e viszonylaton. 1966-ban a C jelzést a legendás 84-es szám váltotta fel.
1971. februárjában adták át a Szilágyi utcai végállomást, járatunk buszai azóta innen indultak hosszú budai útjukra, melyet egy irányban mintegy 40 perc alatt futottak be. Ekkoriban csúcsidőben már 11 db Ikarus 180-as típusú csuklós közlekedett a 84-es vonalán, az évtized közepétől már egész napos üzemidőben. Csak érdekességként említjük meg, hogy a Margit híd és a mai Margit körút 1978. évi felújítása során átmeneti jelleggel gyorsjárat is közlekedett piros 84-es számmal a Moszkva tér és a Gyöngyösi utca között. Az újpestet nem érintő viszonylat csak mintegy fél esztendőn át üzemelt.










Még a '70-es, '80-as évek fordulójában ismételten típusváltás következett be: Ikarus 280-asok jelentek meg az újpest-budai járaton. Számuk csúcsidőszak elején tizenkilenc volt.

Forrás: http://hampage.hu, fotó: Székács András








Forrás: http://hampage.hu, fotó: Székács András. Tekinettel a feltöltéssel kapcsolatos tisztázatlan jogi kérdésekre, ez egy torz kép. Az eredeti képhez klikk ide!

Közben előrehaladott állapotba került a metró építése. A váci út jó része munkaterületté vált, a közúti forgalmat a párhuzamos utcákba terelték. Ez alól a mi 84-esünk sem volt kivétel. A kerülőutak használata által megnövekvő menetidőt csökkenteni kellett, ezt pedig megállóhelyek megszüntetésével érték el. Így járatunk 1984. augusztus 11-étől gyorsjáratként működött tovább. Ekkor született meg egy testvér is: a 184-es, mely az óbudai Bogdáni út és az újpesti Árpád út között üzemelt - bejárva a Gyöngyösi utca menti lakótelepet -, egészen 1990. július 1-jéig.
Talán még emlékszünk rá, milyen lendülettel vetette magát ki a Szilágyi utcai végállomásból egyik-másik piros 84-es, és nagy iramban, szinte lassítás nélkül haladt egészen az uszoda előtti első megállójáig. Következett a mai Istán úti (Újpest-központ), majd a Váci úti megállóhely. Az Árpád híd pesti hídfőjéig még csak egy helyen, a Gyöngyösi utcánál lehetett le- vagy felszállni. A korabeli menetrend szerint a buszok csúcsban 5-7, napközben 10-12 percenként indultak, menetidejük 37 perc volt.

[size4]Jön a metró, megy a 84-es


Metróépítés – Újpesten is. Ennek hatására az Árpád út egy része munkaterületté vált, így az itt futó járatok – köztük a gyors 84-es is – a Rózsa utca-Munkásotthon utca-Aradi utca-Csányi László (vissza Berda József) utca-Temesvári utca terelőutat vették igénybe ’86 júniusától.












Novemberben járatunk útvonala – a piros 96-oséval együtt – módosult, Újpest központja felé a Berda József és a Pozsonyi utcán keresztül jutott el. Ez az állapot 1990. december 14-én állt fenn utoljára, amikoris ünnepélyesen átadták a metró újpesti szakaszát. Másnap teljes hosszában járható volt az Árpád út, ám ekkor már nem gördült rajta végig a piros 84-es. Az utolsó 14-én este ment el Újpestről...
Több, mint öt esztendeig alapjáratként az Árpád híd metróállomás és a Moszkva tér között még élt a 84-es, ám a BKV „takarékossági okokból” – sok más viszonylat mellett – 1995. június 11-én ezt is véglel megszüntette.
A „hosszú” 84-es útját ma minimum két átszállással tudjuk beutazni...még most is hiányzik. Bár nem valószínű, hogy a sorozatos torlódások, forgalmi dugók miatt ugyanúgy 37 perc lenne a menetideje... Néhány autóbusz, mely napjainkban a gyors 96-oson fut, itt, a 84-esen kezdte "pályafutását" (BPO-829, BPO-831, BPO-833, BPO-865). Velük - gondolatban - akár még a múltba is visszautazhatunk...

Krizsán Sándor
Újpest