mattil Creative Commons License 2004.06.19 0 0 7
Megdöbbentő eredményt hozott a Szegedi Közlekedési Társaság és a Tisza Volán Rt. összehangolt utasellenőrzése. Az SZKT járatain az átlagosnál kétszer többen blicceltek. A villamostársaság bővíti ellenőrei létszámát, s ismét bevezeti az első ajtós fölszállási rendet.

Jelentősen visszaesett a jegyárbevétel a Szegedi Közlekedési Táraságnál az év eleji tarifaemelés és az új bérletrendszer bevezetése óta. Közel 20 százalékkal kevesebb menetjegyet vásároltak, mint korábban. Ebből az SZKT vezetői arra következtettek, hogy – bár egyéb okok is közrejátszhattak – nőtt a hivatalos megfogalmazás szerint „jogosulatlanul utazók" száma. Magyarán: több a bliccelő.

A gyanút a Tisza Volán Rt.-vel közösen, összehangolt akció keretében megtartott „szőnyegellenőrzés" igazolta. Június 7–8-án összesen harminc ellenőr dolgozott szerte a városban. Dózsa Gábor, az SZKT igazgatója elmondta: valamennyi villamos- és trolivonalon kérték a jegyeket és bérleteket. Az ellenőrzés megdöbbentő eredményt hozott: a „szokásoshoz" képest kétszer annyian blicceltek.

A jegy és bérlet nélkül utazók miatti bevételkiesést napi 20-30 ezer forintra becsülik, tehát a kár évente, a legóvatosabb számítás szerint is, több tízmillió forint. Az SZKT ezért szigorú intézkedések bevezetését tervezi. A jelenleg tizenhat fős ellenőri létszámot tíz fővel emelik, s a gárda a mostaninál jóval gyakrabban, teljes üzemidőben kéri majd a jegyeket-bérleteket. A büntetések behajtásánál a korábbinál szigorúbban járnak el, csak indokolt esetben gyakorolnak méltányosságot.

Mindezeken túl, az SZKT-nál ismét bevezetik az első ajtós fölszállási rendet, amellyel a kilencvenes évek közepén próbálkozott először a két szegedi közlekedési társaság. Ennek célja, hogy a kocsivezető ellenőrizze: minden felszállónál van-e bérlet vagy jegy, amelyet a pilótafülke előtti lyukasztóval érvényesíthetnek az utasok.

Az SZKT-igazgató tisztában van azzal, hogy a szigorítás nem „utasbarát", és az új rend bevezetése bizonyára sok feszültséggel jár majd. Csúcsforgalomban, amikor a megállóban és a járműveken is sokan várják az ajtónyitást, nyilvánvalóan nem lehet maradéktalanul betartani az „elsőajtózást". Az is nehézséget okoz, hogy az elöl fölszálló utasok gyakran megállnak a kocsi első részében, s az így keletkező dugó miatt a következő megállóban már föl sem jutnak a többiek.

Szóba került még a jegyérvényesítők leszerelése – csak a vezetőfülkénél hagynának lyukasztót –, de akkor nehéz helyzetbe hoznák a babakocsival fölszálló kismamákat. Ezért valószínű, hogy az automaták ritkítása mellett, a kocsik hátsó peronján is meghagyják az jegyérvényesítőket. A szigorú szabályozásra várhatóan szeptember 1-jétől számíthatnak a villamoson, trolibuszon utazók.

Szirovicza István, a Tisza Volán Rt. forgalombiztonsági és ellenőrzési osztályvezetője adatai szerint az autóbuszokon jóval kevesebb bliccelőt találtak, mint az SZKT járatain. A Volánnál változatlanul betartják az elsőajtós fölszállási rendet, a sofőröket kamerával is ellenőrzik.

Forrás: Délmagyarország