a benzinár az nem számít - májusban Usákiában 1,63 millió új autót és kistehergépkocsit adtak el.
Persze, ha így nézzük, akkor a 2,39$ még mindig nagyon jó vételnek számít.
és ha elolvassuk az alábbi tanulmányt, akkor megnyugodhatunk - a magas olajárak csakis a spekulációnak tudhatóak be, tessék továbbállni, semmi különös nincs itt:
Olajárak: valóban indokolt a mostani árrobbanás? Milyen tényezők állhatnak a háttérben?
egy érdekes részlet:
A gazdasági növekedés oldaláról jelentkező többletkereslet mellett szükséges még egy fundamentális okot megjelölni a keresleti oldalon. Ha az OECD országok olajkészleteinek szintjét vizsgáljuk, azt tapasztalhatjuk, hogy azok összességében az elmúlt 5 év minimumának közelében állnak.
Az IEA május közepén megjelent olajpiaci jelentése alapján látható, hogy az elmúlt négy negyedévben a világpiaci olajkínálat többnyire meghaladta a keresletet.
2004. első negyedévében (amikor elindult a dinamikus áremelkedés) napi átlagban mintegy 800 ezer hordóval volt több a felszínre hozott kőolaj mennyisége, mint a világpiaci kereslet.
Fordítás: immár egy éve átlag napi egy millió hordóval nagyobb a termelés mint a vásárlás, de az OECD országok olajkészletei csökkennek.
kérdés: mi történik azzal a kitermelt kőolajjal, ami nem lel vásárlóra?
lehet, hogy hajózik?
egy gyors számítás: egy 500 méter hosszú, 50 méter széles és 20 méter magas téglatest alakú tanker kb 3 millió hordó olajat tud szállítani.