Öthetes Júzer Creative Commons License 2004.04.29 0 0 23839
No, tehát kedd este Vesztergombi kóstoló volt a Monarchiában. A közönség hagyományosan egy kicsit merev vagy feszélyezett (tessék választani), a borász viszont megnyerően szerény.

A borászatról általában

A borászat jelenlegi termőterülete 20 ha, van 1 ½ ha pinot noir új telepítés, a többi termő. Ezen kívül még 6-7 ha-ról felvásárolnak. Egyiket sem szeretnének középtávon bővíteni.

Mint már tudjuk, ugyebár, elkészült az új, modern multifunkcionális pince-töltő-bemutatóterem-vendégház komplexum a 6-os út mellett (3 kétágyas szoba, egy négyágyas). Ez egy új, teljesen automata palackozót is magában foglal (eddig ugyanis kézi címkézés volt). A pince praktikus, a hordók teljesen körüljárhatók, a hordók könnyezését hamar észre lehet venni.

A 7 kóstolt tételből 5 van forgalomban, kettő pedig '03-as hordóminta volt. Jegyzetek:

Szekszárdi Rozé 2003 (80% kékfrankos, 20% kadarka)

Ez számomra némileg meglepő módon teljes érésig tőkén hagyott szőlőből készült. Így 13%-os lett, tartalmas, zamatos, de az illata is pont rendben van - nem az a tolakodó geil fruttis-szamócás, amitől félni szoktam.

Ízben sem túl édeskés, és egészen hosszú utúíz egy rozéhoz képest. Kellemesen friss, harapható, 0,8-1 g/l CO2 tartalommal, várhatóan még sokáig megőrzi a frissességét (ehhez kapcsolódó sztori: a régi palackozó kirámolásakor találtak egy 97-es rozét a hűtőgép tetején, ami barátok közt is öt évet jelent hűtés nélkül, ráadásul álló helyzetben... ennek ellenére állítólag teljes mértékben élvezhető volt)

Szekszárdi Chardonnay Késői Szüret 2001

Ez a fajta, ha jól értettem, 1997 óta készül, kis tételben (ami 1500-2500 palackot jelent évente), így nincs is igazán piacon, jobbára csak bemutatókra viszik és a pincében adják. A 2000-es különösen jó évjárat volt, az még 5-6 évig csak javulni fog palackban.

A 2001-es kicsit talán szerényebb. Már eleve barrique hordóban erjedt ki, mégsem uralkodik a fa (a borász szavaival: „nem füstszagú, nem faízú”), ilyen értelemben elég jól összeérett. Azért szerintem a savaiban van valami haragos élesség - nem annyira szekszárdi paprikásságot éreztem. Október végi a szüret (és 14% alkohol alatt van valamivel), de a kései szüret és a napnak meglehetősen kitett dőlő ellenére sem égtek ki a savak (talán 2001 miatt).

BTW: a barrique hordókat többnyire Szigetvárról vásárolják (itthon általában a zempléni tölgyet dicsérik, ő azonban a finom gyulai tölgyre esküszik, melynek pont a szekszárdi stílusnak megfelelő finomságú cserzőanyagot ad hozzá a borhoz). Emellett többek között osztrák, francia hordókkal is dolgozott már. Most sátoraljaújhelyi kishordókat akar kipróbálni.

------------------------------------------------
No még délután nekiveselkedem... Next on programme:
- Szekszárdi Cabernet Sauvignon 2001
- Szekszárdi Bikavér 2000
- Szekszárdi „Turul” Cuvée 2000
- Szekszárdi Cabernet Sauvignon 2003 (hordóminta)
- Szekszárdi Kékfrankos 2003 barrique (hordóminta)
- és néhány szó az olaszrizlingről, merlot-ról, "Csaba" cuvée-ről